startmotor

transalp30

Medlem
8 dec 2008
38
0
1
skärplinge
När jag vrider om startnyckeln så klickar det bara från nåt relä (cylinderformat) som sitter direkt bredvid batteriet. Motorn går inte runt överhuvudtaget. Batteriet är nytt och laddat. Har gjort rent jordanslutningar. Jag undrar var jag hittar startmotorn nånstans på min Venture. Kanske måste knacka så solenoiden lossnar.

Ska säga också att den börjar pipa som den ska när jag lägger i backen med tändingen på, men det är fan det enda som batteriet verkar klara av just nu,,,:( batteriet är ett gel-batteri köpt på Biltema häromdagen 12V 14ah.

Sitter den bredvid växellådan, alltså där reglaget för backväxeln går ner, på höger sida av skotern i färdriktningen? Eller måste jag riva bort alla plastkåpor som fyller motorrummet och hitta den därunder nånstans??

Någon som vet? Tacksam för all hjälp.

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Vet inte säkert hur det är på Phazer/Venture men på de flesta skotrar med elstart sitter startmotorn i direkt närhet av primärvariatorn. Vanligtvis är kuggkransen skruvad mellan inre variatorskivan och motorblocket.

Prova annars att följa den tjockaste kabeln (vanligtvis ca 8-10mm i dia) från batteriets pluspol. Den borde gå direkt till startmotorn.

transalp30

Medlem
8 dec 2008
38
0
1
skärplinge
det löste sig, tog bort vad jag tror är startrelät och sprutade 5-56 där på dess kontakter och på de jordanslutningar jag hittade i motorrummet, nu imorse startade den och spann som Kosmoskatten direkt :beer: