Startmotorn fungerar inte på min Ski-doo GTX 500ss -06:a

Clabbs

Aktiv medlem
8 mar 2013
50
0
1
Hej!

När jag trycker på elstarten så hörs bara ett skorrande vibrerande läte från reläet som sitter på toppen av batteriet. Drevet på startmotorn roterar samtidigt väldigt sakta och orkar inte ut till startkransen. När jag manuellt dragit igång motorn fungerar allt som vanligt, med elback, lysen och allt.

Någon som har en idé om vad felet kan vara?

Clabbs

Aktiv medlem
8 mar 2013
50
0
1
Batteriet är fulladdat och har normal spänning. Fullt OK med andra ord.

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Prova sätt en mejsel mellan plus och minus på startmotorn då ska startmotorn dra runt. Ibland kan ett batteri vara fulladdat men ha för lite amper så den inte orkar dra runt. För funkar den då så är det relä fel.

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Är det grova kablar till reläet uppe på batteriet så är det startreläet. Testa att sätta över mejseln där istället. En kabel kommer från +polen på batteriet å en går till startmotorn.
Kan vara dålig kontakt vid någon utav anslutningarna.
Kolla även jorden

Clabbs

Aktiv medlem
8 mar 2013
50
0
1
Tack för svaren! Jag har ju ett fungerande bilbatteri. Kan jag prova att sätta startkablar från bilbatteriet direkt på plus och minus på startmotorn?

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
det kan du göra men prova först med en mejsel funkar det då så är ditt batteri helt. Å relät som strular och kanske inte slår till.

Clabbs

Aktiv medlem
8 mar 2013
50
0
1
När jag kopplade in bilbatteriet så fungerade allt igen. Batteriet var paj trots att jag laddade det fullt och spänningen mellan polerna var nästan 14 volt? Mysko? Nåja, bara köpa nytt batteri nu och gasa vidare!

Tack för hjälpen!

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Det är inge mysko alls du mätte ju bara spänningen i batteriet. Det viktigaste är att batteriet har amperen kvar. Utan amper har batteriet ingen kraft.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
mät batteriet samtidigt som du gör ett startförsök nästa gång. du ber se en kraftig dipp om batteriet är dåligt