Startproblem

jka

Medlem
27 dec 2012
10
0
1
Umeå
Hej!
Jag hade idag tänkt ut en tur ut med min Viking 3 tillsammans med barnen. Det gick inget vidare, den rackaren ville inte starta. Jag har bytt stift men det kommer ingen gnista. Har även ett dåligt batteri så det är startsnöre som gäller...

Är det någon som har någon bra idé om vad som kan vara fel? Tacksam för svar.

jka

Medlem
27 dec 2012
10
0
1
Umeå
Har ej provat med startgas, men gör det någon skillnad när det inte är gnista?? har satt batteriet på laddning, få se vad som händer med det.

har kollat stoppknappen, verkar vara ok, har även värmt med en hårtork för att fåbort ev fukt

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Ne, om det är helt stendött på gnistor så kommer den inte att starta på startgas heller. Men om det skulle bli någon liten gnista, så är det större chans att den tänder på startgas än bensinen i alla fall.
Så det kan vara värt ett litet försök tycker jag.

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Har den inte gnista så lär det inte hjälpa med startgas!

Kolla om du har gnista när du gasar lite, typ halv gas , om du har gnista då så är det tors-systemet som spökar.
Tors är ett säkerhets-system som ska bryta tändningen om gasen hänger sig och det brukar hända att kontakten nere vid förgasaren blir glapp.

jka

Medlem
27 dec 2012
10
0
1
Umeå
Hej igen. Det blir ingen gnista trots gaspådrag. Har även försökt kolla kontakterna. Ingen är uppenbart glapp. Inte heller kontakten vid förgasaren verkar glapp. Vad tusan kan det vara för fel???

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Koppla bort nyckel, nödstopp och tors sen provar du igen.

Är den fortfarande död så måste du gå lös med en multimeter och mäta upp var du har ström och inte