Startproblem

matez_

Välkänd medlem
15 nov 2014
106
0
6
Idag var jag ute och körde ca 3 mil med skotern. Stannade och stängde av skotern för att äta mat. Sen startar inte skotern nå mer. Tänder inte det minsta och saknar gnista? Vad kan ha hänt? Bensin får den fram till stiften som ser bra ut.

Kan tillägga att ibland när den varit varm så har den varit lite mer svårstartad. Men har man då gett lite gas eller satt choken i första läget så har den hoppat igång direkt. Kallstarter har aldrig varit problem med.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Såhär skulle jag gjort. Pröva nu igen när skotern fått blivit kall. Fortfarande stendöd så byter du stift sen felsöker du bakåt från det. Kika så tändhattarna sitter rejält.

Startar skotern så varmkör du rejält och sedan stänger av. Är den död igen då så kan det vara en tändspole som gjort sitt. Hur som skulle jag byta stift
 

matez_

Välkänd medlem
15 nov 2014
106
0
6
Tack! provade nu med skotern kall. Satt i helt nya stift (samma sort som satt i som jag bytte för 15 mil sedan.) Men helt död fortfarande. Tänder inte ens när man häller lite bensin i stifthålen. Så då vet man iaf att felet är elektriskt och inget med bränslet att göra. (Har nu provat alla 6 stift jag äger och har inte gnista på nåt av dom.

Kan man mäta tändspolen och kanske utesluta den? För tändkablarna går ju in i den, och från tändspolen går det 2st kablar in i kabelstammen och försvinner. Kanske mäta på dessa?

Tips mottages tacksamt på hur jag kan söka vidare.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Och vi talar om en MXZ 800 -05?

Fler felkällor: Stator, dödarknappen på styret och dess kablage och vevaxelgivare.
Glimmar det till i lysena något när du drar i startrepet?

Tyvärr har jag inte verkstadshandboken tillgänglig just nu, så jag kan inte ge tips på vilka kablar du ska mäta på och vilka värden du ska ha. Dröjer några dagar innan jag har den tillgänglig, men kanske ngn annan kan tipsa dig innan dess.
 

matez_

Välkänd medlem
15 nov 2014
106
0
6
Japp det är en MXZ rev 800 -05. Nej när jag drar i startsnöret händer ingenting med lyset, glimmar inte ens till. Illa? Sitter annat styre på och dödarknappen har tidigare ägare monterat bort för att få ett cleanare styre. (Antar att kablarna till dödaren är taget från kontaktstycket i styret?) så jag har bara dess och i det kontaktstycket under plasten är det 2 kablar.