Stator problem.

Lindstrom1

Prospect sledder
22 sept 2011
3
0
0
Jag har en arctic cat m5 05 med förgasare och jag klantade mig lite när jag skulle ta lös svänghjulet då jag använde för långa bultar på avdragaren vilken slutade med att jag tryckte sönder precis där lilla tråden från en av lindningarna är lödd från en av spolarna till tändningen.

Jag lödde ihop den lilla tråden och gjorde allt så fint och det fungerade fint i ungefär 20 mil men sen dog den och då hade tråden till lindningen lossnat.

tänkte att det bara va lite halv taskigt lödd så jag tog lös och lödde den igen. Men det blev samma sak igen.

Det är svårt att se om den har låstnat från lödningen, brunnit av eller om tråden har gått av då tråden är så tunn.

jag undrar om det bara är jävulskt noga med hur man löder eller om det finns något annat som kan påverka varför det inte vill hålla för mig.

Sen till en annan fundering, på mitt svänghjul så sitter det fler magnerter än på 440ns som bara har fyra magneter. Vet inte hur många de är på mitt då jag inte sitter med det i hand just nu. Men de jag undrar vad gör det för skillnad? och om man både tar stator och svänghjul från 440 borde det väll fungera? eller måste man ha pickupen som sitter på utsida hjulet också?

/ Viktor