Stator tcat 900 1997

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Hej

Min thunder har gått lysande tills för en månad sedan. Jag misstänker statorproblem pga:
När den är kall går den inte att stanna med dödare/nyckel.

Innan den blivit riktigt varm (första 5 minuterna) går den rent på alla varv men sedan är den svår att hålla kvar på 5300-6000 då den inte svarar bra. Dock smäller det inte.

Har bytt stift och knackat ihop till 0.5 mm utan resultat.
Insuggummina är fina. Gashängsbrytaren är det inte.

Fick svar från ljuslyktan att ZRT (trippel) stator är svåra att linda om då det krävs specialverktyg för att hårdlinda. Dessutom blir det ändå inte lika bra.

Är det någon som lindat om zrt 800/tcat 900/1000 stator. Båda är biglock passar stator från 800/900/1000 alla modeller ?

Eller tror ni rent av att det är nåt annat som är fel ?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.842
871
113
Kramfors
tatorn flyger ju titt som tätt på dessa maskiner och felen/symtomen kan variera kraftigt.
Jag sköt nyss statorn på kompisarens 900 och det vart minst sagt underlit fenomen!! den gick klockren men när vi skulle stanga av motorn gick inte detta den tappade bara en cylle och gick almen dåligt bara när vi vred av tändningen??? Fick stänga den med choke.. Gick ej att starta senare ..

Mätte upp statorn och den visade sig jorda från drivlindningen och ut i chassi (ingen av lindningarna får visa ohmvärde ut till jord!!!!!)
Jag lindar normalt om sådan lindningar och ofta är värderna rätt men det finns tendece till kortslutning mot jord!!
Tyvär så lindar jag deffinitivt inte om dessa stotorer pga att dom har så förbaskat tunn och lång tråd 0,1mm!!!!. Dom går också väck lätt pga just toktunn tråd i samband med vibbar:mad:
Därimot gör en lindningsfirma i timmrå detta till vettig peng och skitbra blir det.
Men kolla det abslout enklaste felet först Tjuvkoppla ihop trådarna till dödarknappen,, eller var det brar dra isär????:hmmmm2: Det felet vart det också på denna tc900 96a i vinter med liknande symtom (missar)