Statorelände Elkunniga?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.833
866
113
Kramfors
Nu blir vi (jag o kompis) tokiga på dessa thundercatt och zrt statorer som brinner av trådarna på löpande band för oss (premspole för motordrift) :evil:

Vi har grillat 5st påca 150 mil nu :wof:

Vi har nog listat ut själva felet. Probelmet är i första hand är(tror) att zrt o tc statorena från 96-99 evnt längre upp i årg har för smala trådar lindade i statorn på en av drivspolarna (den största). En nylindad eller ny spole håller säkert 10 år i en standard TC som varvar högst 8500-8800v men går man upp i varv till 9000+ då brinner lindningen av verkar det som och vi ligger på varvtal från 9000v på TC 1000 och 9000 till 9500 på 900an

Vi eldade upp alla köpes statorer och omlindade på firmor först ca 4st för att sedan linda dom själva och vibrationförstärka dom.

Men nu rök även en av våra egenlindade statorer till tc900an (kompis) när nålen passerade 9000v. Den höll ca 50 tal mil på varvtal mellan 8700-9500v

Den statorn till 900an lindades exakt som org med samma ohm motstånd och smala tråd 0.10mm men förstärktes raktigenom med lim för att vara bullet prof mot vibbar ivf,,,,räckte tydligen inte

Men redan i fjol misstänkte vid probelmet med smal tråd så den andra statorn till min TC 1000 lindade vi med 0,12 tråd som vi då tror håller bättre uppe i varv?????? Den går att linda på fler varv så man får samma motstånd i ohm ca 650ohm.

Men frågan är vad händer med volten när man går på med grövre tråd fast håller samma ohm motstårnd?
Idiotiskt nog mätte vi inte upp volten dom originala statorerna gav vid org slutvarv ca 8400v.
Min tc1000 har inte eldat upp den statorn som har tjock tråd än,,, peppar peppar men då har jag inte åkt mer än några minuter på 9000v också.

Jag "tror" att om man bara håller volten lika som org fast lindar på tjockare tråd håller cdi boxen och även statorn.

Blir volten den samma med tjockare tråd som man lindar på fler varv av för att hålla samma ohm värde? Högre amp lär det bli men frågan är om det gör något?

Kom med basic el lära åt oss för det suger vi på :wof:
 

Alos

Välkänd medlem
4 jan 2009
124
2
6
Gideå
Ampere = effekt effekt= väme.. effekten är alltid konstant dvs det som inte utnytjas övergår alltid i värme.. högre värme = ja du har ju sett resultatet själv..
 

daka

Aktiv medlem
9 feb 2006
60
0
6
Hej

Nu är jag ingen expert på tändsystem men en spole lindad med tjockare tråd behöver lika antal varv för att uppnå samma spänning som original med klenare tråd. Det tar bara mera plats.
Att motståndet minskar med tjockare tråd är en positiv effekt av den tjockare tråden. det kommer attt ge mindre värmeförluster.
För att mäta en spole behöver ni en induktansmätare. mät till samma induktans mH så ger det samma spänning vid samma varvtal.
Sen tror jag Alos är nåt på spåren.

genom att ni varvar mer ger spolen högre spänning, effekt.
kanske ni skulle prova på att linda med lite färre varv om det inte håller!?
 

Jowen

Aktiv medlem
16 dec 2006
96
0
6
Med grövre tråd har du såklart fler varv för att få samma resistans. Spänningen som skapas i spolen ges av en formeln som du kan hitta här: http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/magnetic/indcur.html
Enligt den så beror spänningen som skapas i spolen på antal varv i kvadrat. Du har nu fler varv och kommer få en högre spänning från spolen. Högre spänning = högre tändström. Med högre ström och samma resistans i spolen som tidigare så kommer spolen att utveckla mer effekt/värme än tidigare (P=RxI^2). Det blir alltså motsatt till vad du är ute efter.
Men om du istället har grövre tråd med samma antal varv som tidigare kommer du få ungefär samma spänning och ström från spolen. Men den inre resistansen i spolen blir lägre och således också värmen som utvecklas i spolen.
Har ni fundera över alternativ på isolerande lack på tråden? Kanske finns någon annan som klarar högre temp?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.833
866
113
Kramfors
Ok,,,Förstog att det inte var så enkelt som att linda på mer grövre tråd tills man uppnått samma ohm motstånd som org lindningen. Tur jag inte fick reda på det i vårvintras då för den går ju underligt nog än.

Nu fick jag inte ut något vettigt ur länken (för dum) . För där måste man veta hur mycket amp den ger också och även volten och dum som vi är har vi inte mätt upp det med helt org statorer.

Så nu är vi helt lost så att säga . Det enda vi kan göra nu är att utgå från en riktig stator som jag har liggandes helt org från Adams tid (org lindad
)
Den har värdet 776 ohm på huvudspolen och 33ohm på minsta spolen. ORG stator har 0,10 tråd. Antal varav är omöjligt att räkna då det är flera 100a m på den och jag vill inte sabba den heller. Kan man få ut något av endast dessa värden?

Vi tänkte även på denna stator linda med 0,12 tråd som tycks funka än. Men även 0,15 om det får plats?

Induktions mätare eller vad den heter lät intressant! Med en sådan skulle man med andra ord kunna mäta direkt på org statorns spole och sedan linda den andra statorn med tjockare tråd tills man uppnår samma värde? Det låter som enda alt för oss eller?

Hittar vi ingen induktionsmät så blir det nog pillsnerlindat ändå ,,typ vi lindar på tjockare tråd MEN i detta fall "kan" vi sänka ohm värdet max vad vi tror den går på ändå typ 10% lägre ohm klarar den nog om jag blågissar. Då kommer vi säkert lite närmare rätt värde,,,eller ännu mer fel%¤&/%¤

Jag har lindat andra system med för tjock tråd och endast gått efter org ohm värde och dom har underligt nog funkat bra utan att grillat cdi boxar eller annat.

Ibland är det fördel att vara korkad,,,,,,,,,,,det man inte vet mår man inte dåligt av:biggrin1:
 

daka

Aktiv medlem
9 feb 2006
60
0
6
Hej

ja om du vet motståndet i originallindningen kan vi räkna ut trådlängden!
Är originaltråden 0,1mm i diameter eller är det 0,1kvadratmm eller kanske AWG 0,1?
Kabelns resistans beräknas hur som helst med formeln:
R=resistivitet*längden/ kabelarea
kopparns resistivitet vid 20°C är runt 0,018 och ökar vid högre temp
L=R*A/0,018
776*0,1*PI/0,018=13543
Om jag fått det rätt är spolen lindad av 13,5 meter tråd om den är 0,1mm i dia.
men jag måste kolla upoop det här har inte räknat på10 år...
 

daka

Aktiv medlem
9 feb 2006
60
0
6
tja
ja missa en decicmal.
resistivitet mäts vid kvadrat mm / meter så de blir 135.
135,43 meter ska de va!
Men det är fortfarande antalet varv på spolen som är det viktiga.
Det blir ju nämligen så att lindar du nu en ny spole med 135 meter 0,12mm tråd kommer den tjockare tråden att bygga på snabbare och den får större diameter med färre varv som följd.Men det borde en omlindarfirma klara av att klura ut.
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Håller med tidigare inlägg.

Ohm värdet är ointressant för egenskaperna, det är en oönskad bieffekt ger enbart indikation på förlusterna. (jmf. porta på insuget när man skulle fixa avgassidan) Så en grövre tråd ger som fördel att förlusterna sänks något i statorn, det är bra. Med grövre tråd får du flervarv tråd för att få samma Ohm tal vilket du inte vill ha. (Mindre ohm per meter tråd vid grövre).

Det finns inga bra genvägar bara att räkna varv, få tag på en uppgift om denna eller låta någon annan göra det. Med allt för grov tråd får du platsproblem att få dit all tråd.

Därmot skulle det vara intressant att veta vilken frekvens/varvtal som statorn tappar verkningsgrad. Efter detta ger den inte så mycket mer effekt med högre varvtal utan det blir enbart olika förluster istället. ( jmf. portning och avstämmning av pipa)

Har svårt att tro att det skulle vara ett enbart mekansikt problem. Klart troligare att den överhettar/försvagas av egna förluster och därav som följd går sönder. Förluster i linding och järnkärna är störst vid full spetta.

Så alla tänkbara sätt du kan tillföra luft eller något i svänghjulet som ökar luftcirkulation i omgivningen med statorn kommer att göra mycket gott för livslängd. Oavsett variant på lindningen.

OT: Var är din nya Turbo T-Cat tråd? :hmmmm2: Hittar den inte...
 

proskoter

Välkänd medlem
25 jan 2011
118
0
6
Ducati-statorerna var dåliga när dom kom, men höll bra ändå(zrt) och på artic-cat så nådde dom kulmen med katastrofdåliga statorer till zr600 årsmodell -98 och en bit in på -99. För att sedan komma med en nästan bombsäker stator till -00 orna.
När skotern varit med några år och statorn gått sönder så beror det delvis på tändspolen som pga vibrationer och värme ger överslag ilindningarna med följd att spänningen inte växlas upp tillräckligt bra och att statorn behöver producera högre spänning för att alstra gnista med följd till att spolen med 0.11tråden brinner av.
Detta kan delvis även bero på att tändstift av es modell användes som även kräver högre spänning än motsvarande eya-stift.Notera även elektrodavståndet som ej får överstiga 0,7mm
Reparation av stator med förstärkt 0,14 fungerar utmärkt på dessa skotrar då man kan fylla spolen med mer tråd än den var lindad med original.
Att mäta induktionen i spolen kan enkelt göras utan allt för dyra instrument genom att bakvänt skicka in spänning i lindningen och istället mäta magnetfältet.Men då behövs någon referens att jämföra med.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.251
1.086
113
Stora Blåsjön
Prova pilsnerlinda med 0.15 tråd och linda på så mycket det går. Det ända jag tror kan hända att det blir lite sämre gnista vid start.

Sen går det väll inte räkna ut hur lång tråd det blir bara genom att veta motståndet och trådtjocklek på en spole? Då det blir induktion i spolen så får man väll inte riktigt rätt motstånd heller? Fast man får väll ett ungefärligt värde som kan vara till lite hjälp iallfalll.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.833
866
113
Kramfors
Ducati-statorerna var dåliga när dom kom, men höll bra ändå(zrt) och på artic-cat så nådde dom kulmen med katastrofdåliga statorer till zr600 årsmodell -98 och en bit in på -99. För att sedan komma med en nästan bombsäker stator till -00 orna.
När skotern varit med några år och statorn gått sönder så beror det delvis på tändspolen som pga vibrationer och värme ger överslag ilindningarna med följd att spänningen inte växlas upp tillräckligt bra och att statorn behöver producera högre spänning för att alstra gnista med följd till att spolen med 0.11tråden brinner av.
Detta kan delvis även bero på att tändstift av es modell användes som även kräver högre spänning än motsvarande eya-stift.Notera även elektrodavståndet som ej får överstiga 0,7mm
Reparation av stator med förstärkt 0,14 fungerar utmärkt på dessa skotrar då man kan fylla spolen med mer tråd än den var lindad med original.
Att mäta induktionen i spolen kan enkelt göras utan allt för dyra instrument genom att bakvänt skicka in spänning i lindningen och istället mäta magnetfältet.Men då behövs någon referens att jämföra med.
Ok det var mycket vetande här hör jag!!
Jag har mätt tråden med micro så det är 0,1mm med andra ord som vi lindade den som brann nu. Så det är 0,11 org bra att veta.

Dåliga tändspolar kan knäcka statorn var intressant . Då bör man skaffa nya för säkerhetskull hör jag för vi vill ändå byta till värre spolar.
Vi kör ju även Denso eridium som förmodligen är hungriga och har ett stort gap. Men när jag tänker efter så har vi knäckt lika många statorer på ngk eya ooch även på Bosch stift och inga andra maskiner har gått väck av eridium stift.

Jag kollade upp några värden som är godkända av usa gubbar (WCO Racing) och då kan ohm värdet flexa ganska mycket innan dom går dåligt. Allt från 383 till 575 var ok och lilla spolen 20-30,8 ohm. Annan källa påstår 450 ohm +- 20% är ok.

Enligt usa forum knäcktes 90% av statorena av kabelbrott under sadel så jorden + jordades och det var skadligt för statorn (skulle jag tro)

Vi har visserligen kollat upp detta noga men vi tar av sadeln igen och dubbelkollar.
Vi har som tur är nordtrafo granngårds och dom gör inget annat än lindar spolar så dom har nog någon mätare för koll av indukt.

OK ...0,14 tråd ? Duger det inte med 0,15 tråd? Nordtrafo har säkert 0,14 om det är livsviktigt
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.287
86
48
Övik
Hur är det som på dessa maskiner, är det samma spole för tändning, lysen osv eller är det två skilda spolar?
 

daka

Aktiv medlem
9 feb 2006
60
0
6
Prova pilsnerlinda med 0.15 tråd och linda på så mycket det går. Det ända jag tror kan hända att det blir lite sämre gnista vid start.

Sen går det väll inte räkna ut hur lång tråd det blir bara genom att veta motståndet och trådtjocklek på en spole? Då det blir induktion i spolen så får man väll inte riktigt rätt motstånd heller? Fast man får väll ett ungefärligt värde som kan vara till lite hjälp iallfalll.
Iom att ohmmätaren mäter resistans mha likström fungerar det att mäta.
En spoles resistans är beror enbart på trådens resistans.
vid växelström är spolen reaktans beroende sin induktans och frekvensen.
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
spole1a_resize.jpg

Hej.
Märkligt att den "brinner upp" i alla fall på grund av varvtalet.
Jag ska försöka att förklara det enkelt.
Spolen har en förmåga att leverera en viss ström maximalt, den så kallade kortslutningsströmmen, detta borde den vara dimensionerad för kan man tycka.
Kortsluter man den så blir spänningen 0 (noll) Volt, men strömmen blir maximal, detta sker oavsett varvtal.
Vid ett högre varvtal kan du däremot få ut en högre spänning när trådarna är fria i luften (öppen krets).
Jag bifogar ett enkelt diagram som visar hur det fungerar.

Här ser du att vid olika varvtal, blir den maximala stömmen olika om man väljer att hålla spänningen reglerad vid till exempel 13 Volt.
Det innebär naturligtvis att ett högre varvtal kommer att utveckla en högre effekt i spolen, och i regulatorn.
MEN, det är märkligt att den inte är dimensionerad för detta, och samtidigt så krävs det en belastning som kan ge den högre strömmen.
Jag gissar på att det är dålig kvalitet på den lackade tråden som statorn är lindad med.
Värmen i kombination med vibrationer gör att det blir överledning mellan lindningsvarven, och då slutar statorn att fungera.

Hur blir det då med lindningsvarven på spolen?
Jo, med fler varv så ökar du den obelastade spänningen i diagrammet (den när strömmen är 0 Ampere), men samtidigt så ökar även resistansen i spolen, och den maximala strömmen den kan ge blir lägre, du har alltså mindre effekt att ta ut till lampor och batteriladdning, men din spänning kommer snabbare att nå upp till den nivå som regulatorn får börja jobba på.
Ganska meningslöst i detta fall tycker jag, det är bara om man vill ha en stabil spänning på en lågvarvig maskin (endurohoj kanske).

Om man lindar om den med färre varv och grövre tråd då ?
Ja, då kommer vi att sänka resistansen, och på så sätt får vi ut en högre maximal ström.
För vi kommer fortfarande inte att ha något problem med att nå upp till det varvtal där regulatorn får börja jobba.
Däremot ökar ju den maximala strömmen, och det måste regulatorn klara av.
Regulatorn korsluter ju faktiskt statorn i korta pulser när spänningen blir för hög, så den måste klara den maximala strömmen.

Det som nu är märkligt är att du MÅSTE ha en last (förbrukare) för att det ska gå ström i kretsen, och eftersom spänningen är reglerad till ca 13 Volt i en skoter, så kommer strömmen att vara samma oavsett varvtal.
Det spelar alltså ingen roll om du varvar 2000 eller 10.000 RPM med framlyset påslaget som enda belastning, strömmen genom spolen kommer att vara exakt samma i alla fall, och således värmeutvecklingen.
Det är bara om du skulle ha en kortslutning eller motsvarande som strömmen ökar med varvtalet, kanske ett väldigt urladdat batteri som tar emot så mycket ström det kan.
Om du kikar i exempeldiagramet så ser du att vid 2000 RPM så kan du ta ut ca 3 Ampere, det betyder att det är först vid 3 Ampere som du kommer att dra nytta av ett högre varvtal, då kommer du att se att lyset till exempel blir sämre.
Diagramet är endast ett exempel, men det är relativt korrekt ur synvinkeln hur egenskaperna förändras på en spole med varvtalet.
Som du ser så kommer den procentuella effektökningen inte att vara så stor med ökat varvtal.

Så jag tror faktiskt mest på att det är värme från någonting annat som förstör lacken i tråden i spolen, och kanske i kombination med vibrationer.

Bättre kvalitet på den lackade tråden borde vara rätt väg att gå för att lösa problemet, jag tror tyvärr inte på att experiment med antalet varv och trådtjocklek kommer att hjälpa.

Intressant "tråd" att följa i alla fall, och hoppas att detta var till någon hjälp.
Hör gärna av dig om hur det går.

M.V.H
/Tobias
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.833
866
113
Kramfors
Bra förklaring hannu. Men det gäller inte själva lysspolarna för dom funkar klockrent det är själva drivspolen för tändningen.

Någon nämnde likström men såvitt jag vet ger vär en stator på dessa maskiner växelsrtröm?

Kompisaren for till Nordtrafo och köpte tråd (tjockare) i dag och passade då på fråga vetgubbarna där och dom opåstog att det bara var att hålla samma ressi (ohm)vid byte till tjiockare tråd. Som sagt org är det 0,11 tråd och jag har jun lindat min stator med 0,12 med sofar utan haveri. Nu köpte vi 0,14 tråd som vi hoppas på få dit.

Då är frågan vad som är bäst.... Ska man satsa på att lägga på max ohm motstånd som är rekk gränsen (600) eller ska man lägga på min ohm (380)??????

Vad är skadligast och vad ger mest ström? mycket ohm = många varv eller lite varv?

När jag lindade min stator (som håller än) så valde jagsätta på min gräns ca 360ohm utan att veta bu eller bä,,,kann det ha varit bra tro? maskinen tror jag går helt riktigt men man vet ju aldrig säkert om man tappar något varvtal eller liknande. Blir spännande att kolla vad somm händer med motorkaraktären och slutvarvet på TC 900an nu med fet tråd.

Ang vibbar så kan inte mina lindningar vibrera då varenda varv från botten till topp på spolen är indränkt i JB weld limspackel som är världens starkaste lim och leder inte ström och den tål också högsta uppmätta värme konstant 300-400gr och pikar på 500+ gr !! hurvida bra nordtrafos koppartrådar är vet jag inte men dom lever ju på linda alla tänkbara motorer och kraftverks generatorer så jag antar att det är bra tråd.

Jag håller med om att varvtalet på motorerna förmodligen inte har med saken att göra,,förmodligen är det kortslutning någonstans i chassit.

Hur mäter man om chassit har + ström ut i jord/chassi? Skvd kabel som går ut i chassi med andra ord?
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Hej.
Ok, sorry, jag snöade in lite på belysningsdelen.
Men på min gamla Yamaha så är den stora skillnaden att spolen som går till tändningen (CDI:n) är helt oreglerad, så den går upp över 40 Volt har jag mätt.

Högre resistans i spolen ger i alla fall en lägre maximal ström.
Så fler varv, eller tunnare tråd, gör att effekten sjunker.

Så med en tjockare tråd kommer du att kunna ta ut en högre maximal effekt ur spolen, men antalet lindningsvarv kommer förmodligen att bli färre, så den maximala spänningen sjunker.

Du verkar ju ha ordentlig koll på att den är korrekt lindad och isolerad, så det borde ju inte vara problemet.

Jag tycker att det är väldigt märkligt att spolen kan "brinna" på grund av ökat varvtal, men hoppas på att någon klurig typ har en lösning, för det är ju riktigt intressant att veta varför.

Du kan nog inte mäta på något enkelt sätt om du har en kortslutning mot chassiet, eftersom den kabeln då blir jordad, och det blir då 0 Volt.
Men det man kan göra är dra isär kontaktstycken och mäta från kabel till jord (chassie) på så många ställen som man kommer åt på.
Vissa ska ju ha ett visst motstånd mot jord (glödlampor, handtagsvärmare) medans vissa ska visa på ett avbrott (nödstopp, tändningslås).
Men eftersom detta bara verkar gälla spolen som går till tändningen så borde detta kablage gå att följa hela sin väg.

M.V.H
/Tobias
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.833
866
113
Kramfors
hannu. Du förklarar bra för den dumme men jag är så dum så jag kan nog ta lite fel ändå ha ha.

När jag nu ska linda med den något tjockare 0,14tråden (org 0,11) och vill lägga mig mer åt det säkra hållet ,,dvs lägre utspänning/volt. Om jag då fattar rätt ska jag lägga mig åt högsta ohm värdet som är rekk för org statortråd (600ohm) . För jag kommer hålla mig inom rekk ohm värde tänkte jag ändå.

På min egen stator lindade jag tvärtom och la på minsta möjliga motstånd ohm 355ohm blev det lyckligt ovetande om att det då blev mer volt .. Då ska det innebära att min stator ger ut svinmycket volt då om jag nu fattar rätt då den både har tjockare tråd 0,12 och dessutom ligger på lägsta möjliga ressistens!!. Om det stämmer så blev det isåfall tvärtom mot vad jag ville men den funkar ändå oj oj ouj oj vad roligt och dumt det kan bli när man är dum.

Detta här blir en kul test mellan alla dessa värden och trådtjocklekar o hur motorn kommer gå/varva. Man kan faktist hitta vinster pga misstag och dumhet.:wof:

Jo just när det gäller vibrationer och hur jag slutsäkrar spolarna så heltäcks spolarna av ett skikt JB weld och kabelanslutningar för lödning limmas fast på spolen efter härdning av första skydds skiktet. Ingen av alla dom statorer jag lindat om har rapporterats fallera men då har det varit mer pålitliga statorer som rev 800 spolarna mf,, dom har däremot lidit av vibrationer och ålderdom så med denna extrema vibrations säkring håller dom livet ut. Jag kan rekk JB weld för den har lång torktid så man hinner linda en hel spole innan det torkar helt. Den har 20-40min arbetstid och 24 tim tork tid. Jag såg även att timmrå lindningsversta tycks ha JB till att säkra löd punkter.
Jag har inte hört talas om att någon lindarverksta genomdränker hela lindningen med någon form av lim förmodligen för det är lite mer tidkrävande. men för hemmapulare rek jag detta som extra säkerhet.
 

proskoter

Välkänd medlem
25 jan 2011
118
0
6
hannu. Du förklarar bra för den dumme men jag är så dum så jag kan nog ta lite fel ändå ha ha.

När jag nu ska linda med den något tjockare 0,14tråden (org 0,11) och vill lägga mig mer åt det säkra hållet ,,dvs lägre utspänning/volt. Om jag då fattar rätt ska jag lägga mig åt högsta ohm värdet som är rekk för org statortråd (600ohm) . För jag kommer hålla mig inom rekk ohm värde tänkte jag ändå.

På min egen stator lindade jag tvärtom och la på minsta möjliga motstånd ohm 355ohm blev det lyckligt ovetande om att det då blev mer volt .. Då ska det innebära att min stator ger ut svinmycket volt då om jag nu fattar rätt då den både har tjockare tråd 0,12 och dessutom ligger på lägsta möjliga ressistens!!. Om det stämmer så blev det isåfall tvärtom mot vad jag ville men den funkar ändå oj oj ouj oj vad roligt och dumt det kan bli när man är dum.

Detta här blir en kul test mellan alla dessa värden och trådtjocklekar o hur motorn kommer gå/varva. Man kan faktist hitta vinster pga misstag och dumhet.:wof:

Jo just när det gäller vibrationer och hur jag slutsäkrar spolarna så heltäcks spolarna av ett skikt JB weld och kabelanslutningar för lödning limmas fast på spolen efter härdning av första skydds skiktet. Ingen av alla dom statorer jag lindat om har rapporterats fallera men då har det varit mer pålitliga statorer som rev 800 spolarna mf,, dom har däremot lidit av vibrationer och ålderdom så med denna extrema vibrations säkring håller dom livet ut. Jag kan rekk JB weld för den har lång torktid så man hinner linda en hel spole innan det torkar helt. Den har 20-40min arbetstid och 24 tim tork tid. Jag såg även att timmrå lindningsversta tycks ha JB till att säkra löd punkter.
Jag har inte hört talas om att någon lindarverksta genomdränker hela lindningen med någon form av lim förmodligen för det är lite mer tidkrävande. men för hemmapulare rek jag detta som extra säkerhet.
Det kan bli problem när man lindar spolar med väldigt tunn tråd och använder lim inne lindningen genom att limmet tar plats och mindre tråd får plats på spolen.
Detta märks tydligt med statorer som t.e.x artic har.Special-lim med låg viskositet kan användas men Satsa hellre på dubbellackad tråd istället som du hittar hos din lokala lindningsverkstad.
Kom ihåg att slacka något på tråden vid infästningsanslutningar annars kan den dras av genom temperaturväxlingarna kall/varm lindning.
Att du lindar med för många varv tråd och höjer induktionen mot orginalet är ej något problem och cdi-enheter klarar i regel 25% högre spänning utan problem.
Däremot för låg spänning resulterar i avgaspoffar och urvarvningssvårigheter speciellt på högvarviga maskiner.
Egentligen behövs bara lackning/försegling i första hand för att skydda lindning mot mekaniskt slitage.....Vid försegling använder jag i regel lindningsvävtape direkt på lindning och lim/lack som ett tunnt skyddande hölje utanför.
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
hannu. Du förklarar bra för den dumme men jag är så dum så jag kan nog ta lite fel ändå ha ha.

När jag nu ska linda med den något tjockare 0,14tråden (org 0,11) och vill lägga mig mer åt det säkra hållet ,,dvs lägre utspänning/volt. Om jag då fattar rätt ska jag lägga mig åt högsta ohm värdet som är rekk för org statortråd (600ohm) . För jag kommer hålla mig inom rekk ohm värde tänkte jag ändå.

På min egen stator lindade jag tvärtom och la på minsta möjliga motstånd ohm 355ohm blev det lyckligt ovetande om att det då blev mer volt .. Då ska det innebära att min stator ger ut svinmycket volt då om jag nu fattar rätt då den både har tjockare tråd 0,12 och dessutom ligger på lägsta möjliga ressistens!!. Om det stämmer så blev det isåfall tvärtom mot vad jag ville men den funkar ändå oj oj ouj oj vad roligt och dumt det kan bli när man är dum.

Detta här blir en kul test mellan alla dessa värden och trådtjocklekar o hur motorn kommer gå/varva. Man kan faktist hitta vinster pga misstag och dumhet.:wof:

Jo just när det gäller vibrationer och hur jag slutsäkrar spolarna så heltäcks spolarna av ett skikt JB weld och kabelanslutningar för lödning limmas fast på spolen efter härdning av första skydds skiktet. Ingen av alla dom statorer jag lindat om har rapporterats fallera men då har det varit mer pålitliga statorer som rev 800 spolarna mf,, dom har däremot lidit av vibrationer och ålderdom så med denna extrema vibrations säkring håller dom livet ut. Jag kan rekk JB weld för den har lång torktid så man hinner linda en hel spole innan det torkar helt. Den har 20-40min arbetstid och 24 tim tork tid. Jag såg även att timmrå lindningsversta tycks ha JB till att säkra löd punkter.
Jag har inte hört talas om att någon lindarverksta genomdränker hela lindningen med någon form av lim förmodligen för det är lite mer tidkrävande. men för hemmapulare rek jag detta som extra säkerhet.
Hej.
Ja, vi har ju fått lite ytterliggare info av "proskoter", och det är bra, framförallt vad avser trådkvaliteten, men även spänningen till CDI:n, tack för det.

Vad beträffar resistansen och utspänningen så är det så att en tjockare tråd, ger färre varv, men också mindre resistans (det leder ju bättre med en tråd som är både kortare och tjockare).
Det innebär att den kommer att leverera en lägre utspänning (mindre Volt), men att den kan ge en högre ström (Ampere).
Så din lindning med den minsta resistansen, borde alltså ha gett en lägre utspänning.
När du nu tänker linda mot den högre resistansen med en tunnare tråd så kommer du att få en högre utspänning.

M.V.H
/Tobias
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.833
866
113
Kramfors
Hej.
Ja, vi har ju fått lite ytterliggare info av "proskoter", och det är bra, framförallt vad avser trådkvaliteten, men även spänningen till CDI:n, tack för det.

Vad beträffar resistansen och utspänningen så är det så att en tjockare tråd, ger färre varv, men också mindre resistans (det leder ju bättre med en tråd som är både kortare och tjockare).
Det innebär att den kommer att leverera en lägre utspänning (mindre Volt), men att den kan ge en högre ström (Ampere).
Så din lindning med den minsta resistansen, borde alltså ha gett en lägre utspänning.
När du nu tänker linda mot den högre resistansen med en tunnare tråd så kommer du att få en högre utspänning.

M.V.H
/Tobias
Jag ska inte linda med tunnare tråd nu. Jag ska linda 2 snäpp grövre tråd denna gång. ORG tråd (0,11) Min stator till tc 1000cc lindade jag med 0,12 men fegade ner ressistansen till minsta rekk ohm motstånd man fick ha (baserat på org tråd då) och den håller än peppar peppar. Men nu tänkte vi linda denna 900a stator med ännu tjockare tråd 0,14 för att få ännu mer stryktålig tråd.

Då kan jag väl linda på 0,14 tråd tills jag uppnår relativt högt resistans ,,ex 500 ohm och volten kommer inte bli högre än en stator lindad med 0,11 tråd på samma ohm motstånd? Volten blir lägre med 0,14 om jag fattar rätt om man lindar till samma ohm bara och inte blandar in varv och längd på trådarna, men amp lär bli bet högre fattar jag det som. Frågan är då om den högre amp skadar cdi boxen? och hur stor skillnad kan det tänkas bli i både volt och amp mellan dessa två lindningar endast baserade på motståndet i tråden (samma motstånd)?

Har ni något förslag på lämpligt ohm motstånd jag ska linda den till med om jag kör med 0,14 tråden? Vill ju komma så nära org lindningen i både volt och amp trotts den tjockare tråden eller minst skadligt för cdi box men gärna hög uteffekt. Org värdena fick vara allt mellan 375-600 ohm baseret på 0,11 tråden så dra gärna till med en gissning för den lär inte vara sämmre än mina gissningar :wof:

Tack för alla svar alla farbröder