Nu blir vi (jag o kompis) tokiga på dessa thundercatt och zrt statorer som brinner av trådarna på löpande band för oss (premspole för motordrift) :evil:
Vi har grillat 5st påca 150 mil nu :wof:
Vi har nog listat ut själva felet. Probelmet är i första hand är(tror) att zrt o tc statorena från 96-99 evnt längre upp i årg har för smala trådar lindade i statorn på en av drivspolarna (den största). En nylindad eller ny spole håller säkert 10 år i en standard TC som varvar högst 8500-8800v men går man upp i varv till 9000+ då brinner lindningen av verkar det som och vi ligger på varvtal från 9000v på TC 1000 och 9000 till 9500 på 900an
Vi eldade upp alla köpes statorer och omlindade på firmor först ca 4st för att sedan linda dom själva och vibrationförstärka dom.
Men nu rök även en av våra egenlindade statorer till tc900an (kompis) när nålen passerade 9000v. Den höll ca 50 tal mil på varvtal mellan 8700-9500v
Den statorn till 900an lindades exakt som org med samma ohm motstånd och smala tråd 0.10mm men förstärktes raktigenom med lim för att vara bullet prof mot vibbar ivf,,,,räckte tydligen inte
Men redan i fjol misstänkte vid probelmet med smal tråd så den andra statorn till min TC 1000 lindade vi med 0,12 tråd som vi då tror håller bättre uppe i varv?????? Den går att linda på fler varv så man får samma motstånd i ohm ca 650ohm.
Men frågan är vad händer med volten när man går på med grövre tråd fast håller samma ohm motstårnd?
Idiotiskt nog mätte vi inte upp volten dom originala statorerna gav vid org slutvarv ca 8400v.
Min tc1000 har inte eldat upp den statorn som har tjock tråd än,,, peppar peppar men då har jag inte åkt mer än några minuter på 9000v också.
Jag "tror" att om man bara håller volten lika som org fast lindar på tjockare tråd håller cdi boxen och även statorn.
Blir volten den samma med tjockare tråd som man lindar på fler varv av för att hålla samma ohm värde? Högre amp lär det bli men frågan är om det gör något?
Kom med basic el lära åt oss för det suger vi på :wof:
Vi har grillat 5st påca 150 mil nu :wof:
Vi har nog listat ut själva felet. Probelmet är i första hand är(tror) att zrt o tc statorena från 96-99 evnt längre upp i årg har för smala trådar lindade i statorn på en av drivspolarna (den största). En nylindad eller ny spole håller säkert 10 år i en standard TC som varvar högst 8500-8800v men går man upp i varv till 9000+ då brinner lindningen av verkar det som och vi ligger på varvtal från 9000v på TC 1000 och 9000 till 9500 på 900an
Vi eldade upp alla köpes statorer och omlindade på firmor först ca 4st för att sedan linda dom själva och vibrationförstärka dom.
Men nu rök även en av våra egenlindade statorer till tc900an (kompis) när nålen passerade 9000v. Den höll ca 50 tal mil på varvtal mellan 8700-9500v
Den statorn till 900an lindades exakt som org med samma ohm motstånd och smala tråd 0.10mm men förstärktes raktigenom med lim för att vara bullet prof mot vibbar ivf,,,,räckte tydligen inte
Men redan i fjol misstänkte vid probelmet med smal tråd så den andra statorn till min TC 1000 lindade vi med 0,12 tråd som vi då tror håller bättre uppe i varv?????? Den går att linda på fler varv så man får samma motstånd i ohm ca 650ohm.
Men frågan är vad händer med volten när man går på med grövre tråd fast håller samma ohm motstårnd?
Idiotiskt nog mätte vi inte upp volten dom originala statorerna gav vid org slutvarv ca 8400v.
Min tc1000 har inte eldat upp den statorn som har tjock tråd än,,, peppar peppar men då har jag inte åkt mer än några minuter på 9000v också.
Jag "tror" att om man bara håller volten lika som org fast lindar på tjockare tråd håller cdi boxen och även statorn.
Blir volten den samma med tjockare tråd som man lindar på fler varv av för att hålla samma ohm värde? Högre amp lär det bli men frågan är om det gör något?
Kom med basic el lära åt oss för det suger vi på :wof: