Hej
En RS viking -14 som strular, så här uppförde den sig:
Jag startade skotern uppe på fjället och displayen började blinka och stängde sen av sig helt, strömmen försvann även från cigguttaget och handtagsvärmarna. På tomgång så gick skotern lite oroligt och displayen startade och stängde av sig hela tiden, lyste till lite grann och stängde sen av sig. Skotern gick fortfarande att köra utan problem så vi tog oss hem.
Väl hemma så stängde jag av skotern och då var den stendöd, inget hände när jag vred på nyckel, vilken jäkla tur att jag inte stängde av den på fjället tänkte jag...
Jag kikade under huven och kollade säkringarna, och kollade även huvudsäkringen, inget problem, men efter jag varit där och pillat så gick det att starta skotern igen utan problem (som att nåt var glappt) och vi körde ytterligare 2 dagar uppe till fjälls.
Igår när vi trailat hem skotern och lastat av så tog jag en skotertur och efter ca 40 minuter så kommer samma fel tillbaka, displayen lägger av och all ström försvinner men skotern går fortfarande att köra, så jag kör hemåt och när jag väl stängt av den så går den inte att starta igen, stendöd.
Den felsökning jag gjort hittills är:
* Tagit bort batteriet och kört belastningstest, det var i bra kondition och fulladdat, jag gjorde även rent polerna.
* Kollat huvudsäkringen och även bytt den för säkerhets skull.
* Kollat så bultarna som håller kablarna till starrelä sitter som de ska.
* Tagit lös kontakten till ECU och sprayat med elektronikrengöring.
Allt ser jättebra ut under huven, inget som verkar ligga löst och skava och allt ser i princip ut som nytt, maskinen har gått ca 600 mil och jag har haft den i runt ett år. När jag köpte den på Yamahacenter i Östersund så strulade handtagsvärmarna och det slutade med att de fick byta ECU, och min tanke är nu om de kanske satte in en gammal ECU som nu pajat ?
Nån som har tips om hur jag felsöker detta ?
/Daniel
En RS viking -14 som strular, så här uppförde den sig:
Jag startade skotern uppe på fjället och displayen började blinka och stängde sen av sig helt, strömmen försvann även från cigguttaget och handtagsvärmarna. På tomgång så gick skotern lite oroligt och displayen startade och stängde av sig hela tiden, lyste till lite grann och stängde sen av sig. Skotern gick fortfarande att köra utan problem så vi tog oss hem.
Väl hemma så stängde jag av skotern och då var den stendöd, inget hände när jag vred på nyckel, vilken jäkla tur att jag inte stängde av den på fjället tänkte jag...
Jag kikade under huven och kollade säkringarna, och kollade även huvudsäkringen, inget problem, men efter jag varit där och pillat så gick det att starta skotern igen utan problem (som att nåt var glappt) och vi körde ytterligare 2 dagar uppe till fjälls.
Igår när vi trailat hem skotern och lastat av så tog jag en skotertur och efter ca 40 minuter så kommer samma fel tillbaka, displayen lägger av och all ström försvinner men skotern går fortfarande att köra, så jag kör hemåt och när jag väl stängt av den så går den inte att starta igen, stendöd.
Den felsökning jag gjort hittills är:
* Tagit bort batteriet och kört belastningstest, det var i bra kondition och fulladdat, jag gjorde även rent polerna.
* Kollat huvudsäkringen och även bytt den för säkerhets skull.
* Kollat så bultarna som håller kablarna till starrelä sitter som de ska.
* Tagit lös kontakten till ECU och sprayat med elektronikrengöring.
Allt ser jättebra ut under huven, inget som verkar ligga löst och skava och allt ser i princip ut som nytt, maskinen har gått ca 600 mil och jag har haft den i runt ett år. När jag köpte den på Yamahacenter i Östersund så strulade handtagsvärmarna och det slutade med att de fick byta ECU, och min tanke är nu om de kanske satte in en gammal ECU som nu pajat ?
Nån som har tips om hur jag felsöker detta ?
/Daniel