En tumregel när det gäller tändstift:
Följ i första hand vad som står i rekommendationstabellerna från kända tändstiftstillverkare. I andra hand, vad som står i instruktionsboken för skotern.
I tredje hand: Använd NGK B9ES om du har tändhattar med seriemotstånd för avstörning, BR9ES om tändhattarna inte har seriemotstånd.
Vad man använder för olja i kedjehuset spelar ingen större roll i praktiken. Huvudsaken är att det är rätt nivå och oljan är ren.
Man kan ta motorolja, växellådsolja, ATF eller vad man nu råkar ha stående på hyllan.
Den tunnflytande ATF-oljan läcker ut fortare än de andra om man har t ex dålig packbox vid drivaxeln.
Hypoidoljor (GL-5) ska man absolut inte använda om det finns delar av mässing i kedjehuset, de förstörs av svaveltillsatserna i sån olja.
En fördel med trögflytande oljor (vanlig växellådsolja) är att de fungerar bättre som korrosionsskydd när skotern står stilla än de andra. ATF och motorolja försvinner helt och hållet från ytor längre upp i kedjehuset när allt har stått stilla några månader, och sen kan det börja rosta där om det samlas kondens.