Stift - rotax 600

600 LYNX

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
Hej, har ett litet problem med stiften på 2st rotax 600or, en super touring 600 -01 och en enduro 600 -01. Förutom att de drar något förb-nat mkt bensin så sotar stiften igen direkt. x( Spelar ingen roll om de byts just innan turen, de blir svarta direkt, som bilden på det övre stiftet: http://www.ngksparkplugs.com/images/readdryandwet.jpg
Detta resulterar oftast i pinsamheter som "misstänningar" - att det smäller lite då och då...
Stiften som sitter på är ett par BR9ES och ett par BR9EYA.
Någon mer med Rotax 600 -01 som har haft samma problem? är det bara nedbestyckning som gäller, och vad är då att rekommendera?

 

Yamaha_vmax

Välkänd medlem
1 jan 2000
568
0
16
Humm...Jag har ett liknande problem på min Vmax sx...Men det är bara på en cyl som stiftet far...Och jag vet/tror att den får för mycket bensin eftersom att ett stif är normalt och det andra är genom surt...:(

Jag tror att det hjälper med nedbestyckning...
 

600 LYNX

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
De är väl någonstans mitt emellan stiften där ovan, svarta men inte helt genomsura... Vill ju ha dem såhär: http://www.ngksparkplugs.com/images/readnormal.jpg

Ja, nedbestyckning borde ju hjälpa, men eftersom jag inte har några direkta erfarenheter av det tar jag gärna emot lite fler synpunkter.
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Det är inte så att du kör mestadels uppe i fjällen? -Eftersom båda skotrarna uppför sig likadant så måste de båda vara för fett bestyckade. Händer ofta om man köper skotern "på hemmaplan" och sen drar man till fjälls och kör.

Annars, rekommenderar att enbart köra på EYA-stiften, dessa ska vara självrengörande och håller längre än "vanliga".
 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
Som lars sa, kolla upp hur den är bestyckad, dom är väll bestyckade för 30 minusgrader på lågland/kusten, kör du då i fjällen så går den för fett. Kör du så stiften blir vita som på den andra bilden du visa så han för varmt och blir överhettad vilket inte är bra, dom ska vara gyllenbruna.
 

600 LYNX

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
Jo, det brukar ju i regel var lite fettbestyckade, men det verkar ju lite dumt att låta dem gå så överdrivet fett. Nej, jag bor och kör inte i några speciellt höga trakter(vad jag vet om) och inte vid kusten heller.
Stiftet jag postade senare ska enligt NGKs sida vara en bild på ett friskt stift, men jag håller med dig.. brukar ju vara lite mera gyllenbruna. Jag ska tala med återförsäljaren där skotrarna är köpta, han säljer ju trotts allt skotrarna på "samma" höjd som där jag bor.. Kanske har han något lämpligt råd att ge.

Vore kul att höra nån synpunkt från andra med rotax 600 -01or med.
 

kristiansson

Välkänd medlem
23 apr 2006
176
0
6
Sv: RE: Stift - rotax 600

Hejsan!
Jag har samma problem med min super touring 600 -01.
Stiften blir sotiga även lite blöta tycker jag. Skotern går hur bra som helst när man kör osv men det stör mig att stiften blir så..

Har även kollat olje förbrukningen och den ligger på ca 4-5% och det är väl åt fanders för mycket va?
Kör på XPS helsyntet och det blir inte billigt med den oljeförbrukningen..
Har hört att den här motorn kräver mycket olja till lagerna i motorn?
Bränsle förbrukningen ligger på ca 2-3 liter/mil, har inte kollat så noga.

Har inte haft nåt problem med misständningar eller avgasknallar, förutom att den ryker endel.

Tips på vad jag kan göra?

Mvh
 

Quiksilver

Välkänd medlem
9 feb 2007
198
0
6
Piteå
Rotax motorerna är bestyckade för -20 vid havsnivå(enligt Tords motor i Boden). Vid 400m ovan havsnivå så börjar min att släcka stift och det är bara om jag kör med NGK, kör jag med Champion så har jag aldrig några problem.
 

kristiansson

Välkänd medlem
23 apr 2006
176
0
6
Rotax motorerna är bestyckade för -20 vid havsnivå(enligt Tords motor i Boden). Vid 400m ovan havsnivå så börjar min att släcka stift och det är bara om jag kör med NGK, kör jag med Champion så har jag aldrig några problem.
Hm är det nån som vet vad det ska vara för munstycken på en supertouring 600 -01?

Är det knepigt att byta munstycken?
 

Habbeli

Välkänd medlem
1 jan 2000
352
0
16
Sverige
Rotax motorerna är bestyckade för -20 vid havsnivå(enligt Tords motor i Boden). Vid 400m ovan havsnivå så börjar min att släcka stift och det är bara om jag kör med NGK, kör jag med Champion så har jag aldrig några problem.
Äntligen en som har upptäckt att Championstiften ÄR hållbarare än NGK. Problemen ni har löser man bäst med att bestycka om maskinerna, men men
prova Championstift, dom funkar bättre.