Stoppknapp slutat funka, felsökningshjälp

Jskeå

Medlem
10 okt 2012
18
0
1
Har en nyinköpt Lynx Adventure 600 -06 (ej sdi) där stoppknappen vid styret funkade bra för en vecka sedan. I förrgår dock så dog motorn bara nästan när man tryckte in den för att sedan komma igång igen och därefter händer inget när man trycker på knappen. Rycker jag Desspluggen så dör den dock direkt.

Har hittat liknande problem på forumet men inget som stämmer exakt så jag undrar om någon känner igen detta.
Är det stoppknappen som gått sönder, jord- eller statorfel? Något av dessa det garanterat inte är?

Någon som vet vad stoppknappen gör så att man kan mäta upp den, sluter eller öppnar den en krets? Kan det stämma att den ansluter minus till jord?

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.618
99
48
Örnsköldsvik
Ta lös knappen och kolla om du får nå skillnad alls när den är till eller från. Med största säkerhet gör den kortis, alltså sluter kretsen när du vill stänga av. Så mkt möjligt att den inte sluter ordentligt. Men det är bara att du plockar lös å mäter.

Är rätt kass på just fordons el. Men du kortsluter mot ecu:n på nå vis tror jag. Minus och jord är ju som samma lika så. Vågar dock inte svara exakt vad du kortsluter för krets:p

Jskeå

Medlem
10 okt 2012
18
0
1
Nu har jag mätt upp knappen, ena tåten går till jord och när man trycker in knappen sluts kretsen och även den andra blir jordad.
Så knappen verkar hel, och jordad är den också.

Några andra tips på vad det kan vara? Hade hoppats på trasig knapp så nu vet jag inte riktigt vad jag ska testa härnäst.

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.618
99
48
Örnsköldsvik
Haha ja där är jag tyvärr ingen bra hjälp:p Fast det klassiska felsökartipset är att man börjar "på mitten".

Men försök hitta nå elschema till skotern, det är alltid en bra hjälp. Än om man inte fattar kan man iaf följa vart det går på ett ungefär.

Googla på lynx service manual eller liknande så kanske det går att finna något. Det fanns till polaris iaf:p

Jskeå

Medlem
10 okt 2012
18
0
1
Tänkte bara återkoppla om någon annan har samma symptom.

Det visade sig bara vara glapp i stiften i första kontakten som högra handtaget gick till, lite kontaktspray och mekaniskt nötande i den så har det funkat fint sedan dess. Eftersom man lättast mäter upp om stoppknappen funkar på ovansidan kontakten så märker man inte genast att det inte går vidare på undersidan av samma kontakt.

Tack monno för tipsen!