"storslagen fjällmiljö"

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Oroväckande helt klart. Tyvärr har en liten klick åkare gjort detta till en het debatt och ett stort problem.
En sak jag undrar, vart är storslagen kustmiljö? Tänk alla som tömmer sina balaster med skit rätt ner i Österjön.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Känner en som är kommunikations ansvarig för projektet, har faktiskt inte grillat henne så mycket om hur diskussionerna runt snöskoter går men det ska sägas att projektet täcker otroligt mycket mer än bara vår hobby. Projektet har ju inte något förhandssyfte att skapa massa förbudsområden, risken är väl däremot att de kan komma fram till sådana rekommendationer, för ja det känns väl överhängande som vanligt att ämnet snöskoter inte tas upp ur en positiv synvinkel.

Och det är svårt att motarbeta något som inte har kommit fram till någon slutsats än, vad jag vet pågår det även i något år till, sen får vi se.
 

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
Jag hörde av en bekant att de hade funderat på att ta bort all friåkning i fjällvärlden. Hur vida det stämmer vet jag ej
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Har följt det där en hel del och det är ett arbete som inte är klart ännu och innefattar många delar gällande vår fjällvärld.

Snöskoter är såklart en stor del i det och det finns krafter som helt vill förbjuda snöskoteråkning förutom i reglerade områden (läs: endast avgiftsbelagda skoterledsystem). Detta försöker dessa krafter få till genom att gå vägen att nuvarande terrängkörningslag är gammal och förlegad och behöver ses över precis som det görs med många andra lagar i vårt samhälle med jämna mellanrum.

Det skulle såklart (kan även jag förstå fast jag brinner för och älskar friåkning på skoter) innebära att fjällmiljön skulle påverkas positivt av det gällande ljudförorening och djurliv. Förstör naturen gör vi inte om man kör enligt gällande terrängkörningslag (nog mycket snö), det har bevisats i studier gjorda av bland annat Länsstyrelsen Dalarna.

Att det är "en liten klick åkare som förstör" anser jag är en sanning med modifikation. Det är ett grymt stort problem, främst i lågland och i anslutning till skidorter och tätorter, att det finns åkare som inte respekterar de lagar, regler och lokala föreskrifter som redan finns. Det åks på åkrar, skogsplantager och tomtmark.

De områden vi pratar om som behandlas i detta projektet dock är inte dessa områden, det är främst fjällområden. Områden där sådana som jag åker och där man aldrig sett en människa som inte åker snöskoter, för att det är det färdmedel som krävs för att ta sig dig på vintern (eller helikopter). Klart att det finns en klick människor som vill kunna "gå på tur" ostört i denna vackra natur, känns dock som att det bör gå att lösa redan idag genom att ta en av de toppar som redan är reglerade. Vet inte hur många personer detta kan handla om men har svårt att se att de behöver ha hela Skanderna för att möta efterfrågan. Det går dock även såklart i denna miljö att "förstöra" såklart genom att åka i områden som redan idag är reglerade (naturreservat/nationalparker/rennäring).

Problemet är att man tar ett problem (t.ex. hur skoteråkning funkar, eller inte funkar, i anslutning till skidorter) och sen kör man det som argument för hela sporten. Oavsett vart. Det är som att kolla på ett trafikproblem i Stockholms innerstad och sen ha det som underlag för att lägga upp strategin för trafiken i Åsele.

Det är problem med "buskörning" och att lagar inte följs. Men något är förbjudet eller inte. Att "förbjuda det mer" löser ju precis ingenting. - "Nu är det extra förbjudet, så nu jäklar kommer det funka!". Lösningen är ju snarare att försöka lösa problemet "inifrån" genom samverkan mellan organisationer och klubbar (samt att vi åkare själva säger ifrån när vi ser någon göra något dumt) för att öka förståelse för problemet och få till en attitydförändring hos "buskörarna".

Det som jag inte ens orkar ta upp just nu kring detta är de ekonomiska intressena som pushar på oxå, samt de som kommer förlora på ett sådant beslut.

Det enda sättet att motverka detta är att vi som åkare står på barrikaden och skriker. Är vi tysta så kommer det garanterat gå mot oss. Förhoppningsvis arbetar även branschmedia och våra intresseorganisationer för att motverka denna idioti då det uppenbarligen är svenska medborgare som vill utöva denna sport då det segmentet av skotersporten ökar varje år om man ser till undersökningar och försäljningsstatistik för det segmentet av skotrar.

Många har dragit parallellen med Stockholms skärgård när det kommer till att "skydda djurlivet" och att en insats där skulle göra mångfalt mer nytta än en fjälltopp i Norrland. Men tror ni att Stockholmarna skulle gå med på det? Samt att beslutsfattarna sannolikt har båt själva.

Enda sättet är att alla hjälps åt att säga ifrån!
 

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
bra skrivet! är helt på ditt spår att man måste säga åt folk när de gör fel, för de kan ju vara så att de inte vet.
jag själv har säkert gjort dumheter också så man ska kanske inte kasta sten i glashus, men alla måste vi hjälpas åt, för som du säger så är det bara vi som värnar om sporten som kan göra något, säger vi inget så blir vi överkörda! men frågan jag ställer lite är Hur gör jag som privatperson för att ställa mig som demonstrant mot dessa krafter?
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
bra skrivet! är helt på ditt spår att man måste säga åt folk när de gör fel, för de kan ju vara så att de inte vet.
jag själv har säkert gjort dumheter också så man ska kanske inte kasta sten i glashus, men alla måste vi hjälpas åt, för som du säger så är det bara vi som värnar om sporten som kan göra något, säger vi inget så blir vi överkörda! men frågan jag ställer lite är Hur gör jag som privatperson för att ställa mig som demonstrant mot dessa krafter?
Projektet i sig har såklart ingen makt att bara 'ta bort all friåkning' men det finns givetvis en stor risk att det skulle vara förödande om de rekommenderar något sådant då rapporten i sig lär hålla stor tyngd när något senare beslut ska tas. Jag hoppas som leafo säger att de inser att ett mer omfattande förbud inte lär göra skillnad. Eller t.o.m. bara gör det värre eftersom att om att all mark är förbjuden, ja då spelar det ingen roll vart man kör (om man väl bestämt för att bryta mot förbudet d.v.s.). Med öppna områden har de iaf en möjlighet att styra körningen i rätt stor omfattning.

Frågan är ju som du säger vart man kan opponera sig, men att göra det mot projektet är just nu poänglöst. De har sagt inte ens avslutat det eller lämnat någon slutsats så det är lite som att klaga på domaren innan han gjort domslutet... Däremot kan man hålla ögonen öppna iaf de efterfrågar åsikter från allmänheten i frågan eller om undersökningar från andra ställen dyker upp.