Har följt det där en hel del och det är ett arbete som inte är klart ännu och innefattar många delar gällande vår fjällvärld.
Snöskoter är såklart en stor del i det och det finns krafter som helt vill förbjuda snöskoteråkning förutom i reglerade områden (läs: endast avgiftsbelagda skoterledsystem). Detta försöker dessa krafter få till genom att gå vägen att nuvarande terrängkörningslag är gammal och förlegad och behöver ses över precis som det görs med många andra lagar i vårt samhälle med jämna mellanrum.
Det skulle såklart (kan även jag förstå fast jag brinner för och älskar friåkning på skoter) innebära att fjällmiljön skulle påverkas positivt av det gällande ljudförorening och djurliv. Förstör naturen gör vi inte om man kör enligt gällande terrängkörningslag (nog mycket snö), det har bevisats i studier gjorda av bland annat Länsstyrelsen Dalarna.
Att det är "en liten klick åkare som förstör" anser jag är en sanning med modifikation. Det är ett grymt stort problem, främst i lågland och i anslutning till skidorter och tätorter, att det finns åkare som inte respekterar de lagar, regler och lokala föreskrifter som redan finns. Det åks på åkrar, skogsplantager och tomtmark.
De områden vi pratar om som behandlas i detta projektet dock är inte dessa områden, det är främst fjällområden. Områden där sådana som jag åker och där man aldrig sett en människa som inte åker snöskoter, för att det är det färdmedel som krävs för att ta sig dig på vintern (eller helikopter). Klart att det finns en klick människor som vill kunna "gå på tur" ostört i denna vackra natur, känns dock som att det bör gå att lösa redan idag genom att ta en av de toppar som redan är reglerade. Vet inte hur många personer detta kan handla om men har svårt att se att de behöver ha hela Skanderna för att möta efterfrågan. Det går dock även såklart i denna miljö att "förstöra" såklart genom att åka i områden som redan idag är reglerade (naturreservat/nationalparker/rennäring).
Problemet är att man tar ett problem (t.ex. hur skoteråkning funkar, eller inte funkar, i anslutning till skidorter) och sen kör man det som argument för hela sporten. Oavsett vart. Det är som att kolla på ett trafikproblem i Stockholms innerstad och sen ha det som underlag för att lägga upp strategin för trafiken i Åsele.
Det är problem med "buskörning" och att lagar inte följs. Men något är förbjudet eller inte. Att "förbjuda det mer" löser ju precis ingenting. - "Nu är det extra förbjudet, så nu jäklar kommer det funka!". Lösningen är ju snarare att försöka lösa problemet "inifrån" genom samverkan mellan organisationer och klubbar (samt att vi åkare själva säger ifrån när vi ser någon göra något dumt) för att öka förståelse för problemet och få till en attitydförändring hos "buskörarna".
Det som jag inte ens orkar ta upp just nu kring detta är de ekonomiska intressena som pushar på oxå, samt de som kommer förlora på ett sådant beslut.
Det enda sättet att motverka detta är att vi som åkare står på barrikaden och skriker. Är vi tysta så kommer det garanterat gå mot oss. Förhoppningsvis arbetar även branschmedia och våra intresseorganisationer för att motverka denna idioti då det uppenbarligen är svenska medborgare som vill utöva denna sport då det segmentet av skotersporten ökar varje år om man ser till undersökningar och försäljningsstatistik för det segmentet av skotrar.
Många har dragit parallellen med Stockholms skärgård när det kommer till att "skydda djurlivet" och att en insats där skulle göra mångfalt mer nytta än en fjälltopp i Norrland. Men tror ni att Stockholmarna skulle gå med på det? Samt att beslutsfattarna sannolikt har båt själva.
Enda sättet är att alla hjälps åt att säga ifrån!