Strömproblem F7 -03

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Har tänkt sätta in ett 12V-uttag i skotern. Inget batteri sitter ju i skotern så det fick bli likriktarbrygga och ett batteri. Det var planen.
Nu börjar problemen.

Vid oljetanken/APV-motorn finns en "tomplugg", ett auxuttag för att kunna ta ström. En gul och en svart tråd.
Mätte växelspänningen där, runt 11-12V på tomgång. Varvade upp skotern, då sjönk spänningen till 9V. Märkligt.
Mätte på en av strålkastarkontakterna fram, samma sak där. 11-12V tomgång, 9V vid lite varv. Ändå lyser lamporna bevisligen starkare vid högre varvtal. Märkligt igen.

Nåväl, tänkte att det kanske var växelspänningsmätningen som strulade så jag gjorde klart likriktarbryggan och mätte likspänningen istället. Exakt samma sak, normal tomgångsspänning men lägre när man varvar upp.

Jag fattar ingenting. Nåt är ju fel, så långt kommer jag. Men vad?

Jag har kopplat så här:

Från gul + svart tråd till AC-ingångarna på en likriktarbrygga i stil med den här:


Sen har jag alltså mätt likspänningen på de ben som är plus och minus (Negative och Positive på bilden ovan). Jag har också mätt växelspänningen på de trådar som går till AC IN.

Tanken är förstås att plus/minus ska gå till ett litet batteri och att därifrån sedan dra kabel till ett 12V-uttag. Men nu ger jag snart upp, vad är det som inte stämmer?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Har skaffat mig ett litet 12v batteri jag oxå för att koppla in cigg uttag, hur går jag tillväga... jag och el är inte goda vänner =), vet ej vad jag behöver för grejer
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Okej, jag orkade inte följa upp tråden men jag har löst det på min maskin nu. Jag gör en riktig for-dummies-manual här. Den här gäller givetvis bara för Arctic, hur det ser ut i andra skotrar har jag ingen aning om. Förhoppningsvis kan fler följa den.

Du behöver följande:

*En kontakt av följande typ. Leta i nån skrotskoter, fråga nån kompis, USA-biltillbehörsbutik, det ska finnas lite överallt. I värsta fall får du klippa av kabeln och sätta dit flatstift/rundstift eller nåt annat som går att koppla lös istället. (bild lånad från sign. Thullen!)

*En säkringshållare http://www.kjell.com/?item=41020 eller likvärdig + säkring 3A eller nåt
*Två likriktarbryggor http://www.kjell.com/?item=90054
*Ett cigguttag http://www.kjell.com/?item=39089
*Kabel http://www.kjell.com/?item=67314 eller likvärdig (jag använde sån här iaf)
*En sats med kabelskor, skarvhylsor och liknande. Finns överallt, http://www.kjell.com/?item=40189 t.ex.
*Krympslang av lämplig storlek, http://www.kjell.com/?item=40147 t.ex

Koppla så här:

* "USA-kabeln" ska ha en flatstifthylsa i andra änden. Den andra tråden kan du lämna tom tills vidare, se punkt 1.
* gör en kort kabel med två flatstifthylsor i vardera ände, vi kallar den här kabel 2.
* Gör två kablar: två flatstifthylsor i ena änden och två ringkabelskor i andra änden. Vi kallar dem kabel 3 och 4.

1. Klipp av den ena tråden i USA-kabeln ungefär lika långt in som säkringshållaren är lång. Sätt ihop USA-kabeln med säkringshållaren med en skarvhylsa, glöm inte trä på krympslangen innan du skarvar. Måtta in så att andra änden av säkringshållarens tråd hamnar ungefär där den oavklippta USA-kabeln befinner sig. Sätt dit en flatstifthylsa i den tomma änden av säkringshållaren.
På skissen nedan är A=USA-kontakten, XXX=säkringshållaren och B=flatstifthylsa. Mest för att få det snyggt som man vill ha dem lika långa.

A---------------B
A-------XXX----B

2. Anslut B till första likriktarbryggans två stift markerade med ~. Eftersom det är växelström så spelar det ingen roll vilken du sätter var.
3. Anslut ena änden av kabel 2 till likriktarbryggans två stift markerade med + och - och andra änden av kabeln till likriktarbrygga nr 2:s två stift markerade med ~.
4. Anslut den röda tråden med flatstifthylsa i kabel 3 till likriktarbrygga nr 2:s stift markerat med +.
5. Anslut den svarta tråden med flatstifthylsa i kabel 3 till likriktarbrygga nr 2:s stift markerat med -.
6. Anslut den röda tråden med ringkabelsko i kabel 3 till batteriets pluspol.
7. Anslut den svarta tråden med ringkabelsko i kabel 3 till batteriets minuspol.
8. Anslut den röda tråden med ringkabelsko i kabel 4 till batteriets pluspol.
9. Anslut den svarta tråden med ringkabelsko i kabel 4 till batteriets minuspol.
10. Anslut den röda tråden med flatstifthylsa i kabel 4 till cigguttagets pluspol (stiftet rakt under).
11. Anslut den svarta tråden med flatstifthylsa i kabel 4 till cigguttagets minuspol (stiftet på sidan).
12. Avsluta med att ansluta USA-kontakten till en tom sådan i motorn. Det finns en uppe vid mätarna och en som sticker ut bakom motorn ungefär där APV-motorn sitter. Det är en gul och en svart tråd.

Nu kommer säkert någon att ifrågasätta behovet av två likriktarbryggor. Men på min maskin fick min voltmeter frispel när man mätte före eller efter första bryggan (spänningen sjönk vid gaspådrag) men med två bryggor på rad visar voltmetern rätt. Kan vara så enkelt att min förstabrygga är trasig men bryggor är billiga och ovanstående setup fungerar bra.

Krympslang kan ju ses som överkurs men det är billigt och isolerar bra. Gör inte klassikern att avsluta med krympslang bara, utan kom ihåg att trä på en snutt först, sen klämma dit kabelskon.

Blev mycket skrivande men jag tror det ska stämma. Annars får ni klaga :)