Stugan börjar se smått bedrövlig ut

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jag passerade Sävast i söndags, så jag svängde ner till eran stuga för att kolla läget. Blev faktiskt lite besviken då jag kom dit, det låg korvskinnsbitar överallt runt stugan, ett flertal korvskivor slängda lite här&var, två plastförpackningar från falukorv samt diverse annat småskräp på marken. Dessutom mer korvskinn och nån påse med pinnbrödsdeg(?) eller nåt på bordet inne i stugan. Såg inte kul ut!!

Så jag gjorde då en liten insats, plockade ihop det som låg ute på marken och tröck ner i eldstaden ute. Hittade ingen sopsäck eller liknande att lägga det i.

Men om man bortser från skräpet så har ni ett mysigt ställe!





Jag var även och tittade till min fd sambos stuga på andra sidan träsket.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Tack Bcool, det borde finnas en sopsäck till vänster om ytterdörren (ute)
Men den kanske är borta..
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Lite lustig historia i detta sammanhang, tog i höstas hem en sopsäcksbehållare från sommarstugan för att under vintern frakta ut den till skoterstugan, vilket jag tänkt göra just idag!!!!! (om tiden medger)

Förhoppningsvis kommer då en del av skräpet att hamna där det hör hemma
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Har sanerat stugan idag

I allt skräp och bråte fanns tom. en skitkorv, eftersom jag varit hundägare i mer än 30 år så frikänner jag hund, dom skiter ute om det finns möjlighet, då är det mer troligt att det härrör från det klientel som huserat där, detta klientel borde ha sina träffar på soptippen där dom egentligen hör hemma och dessutom alldeles säkert skulle trivas ypperligt

Med tanke på att allehanda städutrustning finns i stugan så borde den kunna hållas i bättre skick

Bilden berättar bara en bråkdel


Efter grovsanering


Soptunna (bara för dom som till äventyrs inte vet vad det är)
 

Brompa

Medlem
20 dec 2008
16
0
1
Boden
Bra att någon tar ansvar och ordnar upp svineriet. Tråkigt att det finns as som har hittat till vår klubbstuga.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Egentligen så är det märkligt att man ska måsta ställa ut ett sopkärl ute i naturen.
Papper och plast går ju faktiskt att elda upp, men burkar och glas tar man med sig hem.
För nog tycker man att det borde finnas plats över, för att ta med sig sitt skräp.
Men avföring inne på golvet, låter ju som att en riktiga skitpelle varit och hälsat på.
Undrar hur han/hon har det hemma hos sig själv ?

Våran klubb har också liknande problem, men har lyktligtvis hitills sluppit besök av "Skit-Pellen".
Däremot så har någon mindre nogräknad person stulit en eldstad med bänkar som vi hade utanför våran stuga.
För ett par år sedan så blev vi även av med veden ur vebon, märkligt att det finns folk som inte skämms att stjäla av idella föreningar.

Men framtiden blir kanske tyvärr så att klubbarna ska måsta låsa sina stugor, med kodlås, där bara medlemar har tillgång till koden.
+ att man sätter upp telefonnummer till "Stugfogden", där man som besökare utifrån, kan ringa till, för att få koden.
För jag tror nämligen att "Svin-Pellarna" i alla dessa fall, i regel är lokala förmågor, som inte är medlemmar i klubben.
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Vi är helt ense du och jag Stig, har man gjort sig omaket att släpa ut innehåll + emballage ut i naturen så borde det vara lätt att ta med sig emballaget tillbaka, man har ju trots allt blivit av med en del vikt och volym under mat/fikarasten så det borde vara enkelt att ta resterande med sig hem

Nu verkar det som att inte alla håller med om detta därför har vi nu en soptunna att slänga överblivet mtrl istället för att lämna det utspritt inne eller utanför skoterstugan
 

5900 l/c-95

Välkänd medlem
5 feb 2007
206
0
16
Boden
Ja vad ska man säga? Man blir så j.. besviken hur kan man göra så?? Någon slags psykisk störning är det iaf! Man borde vara tacksam att det finns någonstans att vara! Det är inte sådant man ska behöva tack Runar för men tydligen måste man göra sådant också! Vilken energi det tar! Jag kan ta att det är skräp o flaskor det är ganska lätt att plocka upp men avföring nej tack.. TACk RUNAR!!!

En klubb som lever!
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Oj vad snyggt det blev efteråt.
Jag åker nog dit någongång i helgen med Ockelbon :)
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
Enklaste leden upp till stugan från torpgärdan är dragen hurdå?, tycker det är klent med skyltning runt bodens leder dock ut mot sävast är det tätare med skylt intervallerna
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Enklaste leden upp till stugan från torpgärdan är dragen hurdå?, tycker det är klent med skyltning runt bodens leder dock ut mot sävast är det tätare med skylt intervallerna
Tar du dig till Gruvberget så kan du välja via Börsttjärn eller via Sävastån för att ta dig till skoterstugan

Mellan Torpgärdan och Gruvberget är det Bodens skoterförening som har hand om eventuella leder

Beroende var på Torpgärdan du bor så kan du kanske ta dig till leden Svartbyträsket - Gruvberget?