sugen på en Freeride

c0rex

Medlem
19 feb 2011
8
0
1
Luleå
sitter och suktar efter en nyare skoter än min Summit 800x -02 och har fallit för freeriden men då har jag en fråga till freeride ägare.

Min körning består av ca 50% bus och 50% snirkla i snårskogen med min käre far. Då undrar jag om 800R e-tech är lika törstig som gamla förgasar motorer vid snirkel snorklande i skogen på låg hastighet i puder snö eller äre samma som gäller på e-tech att dom går som billigast i 40-60 km/h?

800 är ju säkert klart roligare att leka i puder med än en 600 och tyvärr finns de ju inte så mycket alternativ när de kommer till puder skotrar med 600 motor

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Om valet står mellan etec 600 och 800 så kan jag meddela att de båda drar nästan lika mycket vid samma körning, 800 kan till och med vara lite snålare.

Förra veckan körde jag en familjetur (min sjuåring satt framför mig) efter led. Vi körde oftast runt 30-60km/h och resultatet på 10 mil blev 13l bensin.

hallonet

Välkänd medlem
8 feb 2010
400
1
16
Rimbo/Gottröra
Jag har ingen vidare koll vad min drar, men jag är föga förvånad över hur lite den drar iaf:) kan fan åka en hel dag utan att tanka, min förra skoter fick man tanka jämt. har en 800. Hur som helst så tkr jag det är en fantastisk maskin.

c0rex

Medlem
19 feb 2011
8
0
1
Luleå
Ok då har jag fått lite rolig läsning om denna motor nämligen att den är tydligen snålare än vad jag har förväntat mig.

Då ska man bara försöka bli av med sin gamla maskin så får man se sen vad man kan hitta

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Men nu köper man inte en FR för att de drar så lite soppa, och på samma sätt avstår man inte att köpa en FR för att de ibland kan dra en del olja.
Man köper helt enkelt en FR för att de är så grymt härliga skotrar att köra.

omalley

Välkänd medlem
22 jun 2012
225
0
16
Piteå
:tongue1:Men hallå hallå Procent å procent, är det ingen som hajar att motorn kanske behöver lika mycket olja som en annan 2t, och JA om den är BRÄNSLESNÅL så blir det HÖG PROCENT OLJA.