Summit 600 -99 RAVE-klockorna

phazer_for_life

Aktiv medlem
14 nov 2007
50
0
1
Hej!
Jag undrar om någon kan tala om vad RAVE-klockorna har för funktion och hur man justerar /servar dessa och hur jag kan kolla att dom fungerar som dom ska.

Mvh Salle

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Dom har något med Avgaserna att göra, att dom släpper ut dom och öppnar bla bla bla, kan inte men dom ger mera effekt...

Serva gör du genom att ta bort dom (2 st inseks) och dra ut dom, då ser du en "giljotin" som du ska rengöra grundligt, det ska EJ vara SOT på den! Dessa sotbitar kan lossna och fara ner i cylindrarna (ajaj)

Justa dessa genom att skruva dom i botten, det har jag gjort i alla år (även på min summit 600 99 jag hade) och den gick som satan! :)

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Förenklat: 2 taktsmotorn vill ha ett litet utblås på låga varv och ett större utblås på höga varv.

Rave sitter som en giljotin ner i ditt avgasrör och stryper "förminskar" hålet. När du sen gasar fullt så trycker avgaserna upp giljotinen och du får mer effekt.

Det är viktigt att du rengör giljotinen så att den rör sig obehindrat upp och ner. Det är även av den anledningen man inte kan ha olja som sotar för mkt. Det lagrar upp på giljotinen och den fastnar. I bästa fall fastnar den nere och i värsta fall fullt öppen, med kanske ett haveri som följd.

Finns mer att läsa om du bara använder sökfunktionen...

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Om du kikar noga så är det små piggar på det svarta plastlocket brevid den röda skruven och har för mig att den röda skruven ska vara utskruvad till den näst sista piggen har jag på 440 iaf och kikade på en polares 700 även där två piggar in.