Summit 600 el. Rmk 600

J0nas

Medlem
2 nov 2008
40
0
1
Hej, sitter här i nyköps tankar och har fastnat speciellt för två olika skotrar. Eftersom jag vill ha något som är lite längre så har jag kollat på Ski-Doo Summit 600 SDI årsmodell 2006 eller 2007. Den andra kandidaten är Polaris RMK 600 IQ 155'' -2007.

Nu skulle jag vilja veta lite för- och nackdelar med båda modellerna, t.ex:
  • Bensinförbrukningen, ungefärlig liter/mil.
  • Mattan, lagom höjd? Hur är kammarna på polarisen - tål de ledkörning?
  • Kända fel - Finns det något man kan säga är dåligt direkt, t.ex. har jag hört att Summiten tar in remrester i luftburken, är det sant?
  • Dessutom funderar jag också om RMK verkligen orkar med en sån lång matta, jag menar 394 cm lång och endast 600 kubik?!
Det var väl ungefär det jag skulle vilja veta, skriv gärna egna omdömen om skotrarna, om ni har provkört någon av dem eller haft en av modellerna - "kändes" dom bra?

Tacksam för svar.
MVH J0nas

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Tror nog allt du vill veta redan finns här på forumet. Använd sökfunktionen. :)

Hittade det här tex.
http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=20707&highlight=rmk+600

http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=14504&highlight=rmk+600+07

Rmk har inga problem att orka med sin matta. Har hunnit äga "en av varje" av polaris mattlängder. Med 600rmk är det väl inga kända modellrelaterade fel, iaf av -07 och nyare.
Rmk upplevs lättare än summit rent allmänt, även om man jämför mot XP. Motorn i rmk är roligare alla gånger, förutom när man tankar. Min sdi jag hadde var ingen höjdare, jag använder mina saker och då ville den dra 3,0-3,4liter milen. Förstår inte hur folk får ner dom till fantasisiffror. Min RMK 600 drog 3,0-3,5liter milen. Så det skiljer inte mkt.

Hoppas det hjälper.

J0nas

Medlem
2 nov 2008
40
0
1
Jag har läst runt lite på formumet nu (såg inte sök funktionen innan) och lite klokare har jag blivit. Dock så undrar jag fortfarande om 61 mm kammarna på RMK:n tål ledkörning!? Trots att man vill köra i backar och leka så blir det ändå ganska många mil på leden.

Dessutom undrar jag om ingen kan svara på frågan om Summitens sjukdomar - t.ex. remrester samt variatortjorv är det bara massa osanning? Jag skulle också vilja veta vad man kan få ner skotrarna på för liter/mil förbrukning om man kör försiktigt, det vill säga; är skillnaden i minimiförbrukning stor?

Tacksam för svar.
MVH Jonas

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Ski doo är ju kända för att käka rem. Men om nått remrester i slutburken, de har ja aldrig hört nått om.

J0nas

Medlem
2 nov 2008
40
0
1
Nej inte remrester i slutburken! :D Jag har hört att den suger in remrester i luftbruken och klibbar igen luftfilter osv.