Summit 600 sdi -08 Dra pulka med?

DanielPiteå

Välkänd medlem
5 jan 2006
246
0
16
Piteå
Hur funkar en sådan skoter att dra pulka med? Har ju försökt att förlika mig med att köra min Lynx ST 600 i vinter men det går dåligt:hmmmm2: så nu har jag bestämt mig för att den ska säljas och ny skoter inhandlas. Har alltid varit sugen på en Summit men av någon anledning så har det aldrig blivit någon men nu känns det som att köpa en är nära. Dock så ska ju även familjen med ut ibland och min fråga är ju då om det funkar att dra med denna maskin?
Sedan kan ni som har en kanske tipsa om det det är något man skall fixa direkt vid köp?

MVH
Danne :rock:
 

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
Sv: Summit 600 sdi -08

Varför inte Renegaden? lite kortare matta , mycket modernare.
 

ArcticFun

Aktiv medlem
23 dec 2007
70
0
6
Lappland
Sv: Summit 600 sdi -08

600 = Dåligt vrid = högt tillslagsvarv = Remslir
Folk i kälken = Sakta = Dålig kylning
Det är även lätt att bränna slidsen när det är last på draget trots extrahjul i boggien.

Ska man dra med en Summit så skall man nog ha en 800:a som har bättre vrid. Den är ju lite roligare utan kälke åxå :rock:
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Sv: Summit 600 sdi -08

600 = Dåligt vrid = högt tillslagsvarv = Remslir
Folk i kälken = Sakta = Dålig kylning
Det är även lätt att bränna slidsen när det är last på draget trots extrahjul i boggien.

Ska man dra med en Summit så skall man nog ha en 800:a som har bättre vrid. Den är ju lite roligare utan kälke åxå :rock:
600 summit = nerdrevad = pigg och rapp = trevlig maskin allround.

Resten håller jag väl kanske med om. Men om man inte är värst hk intresserad så nog funkar 600 sdi/ho motorn klockers att dra med.

Kanske du skulle vilja byta fjäder i primären för att få ner inslagsvarvet en aning, risken att den gräver ner sig annars.
 

Snödykaren

Välkänd medlem
4 jan 2008
168
0
6
Borlänge
Sv: Summit 600 sdi -08

Tillslagsvarvet på 600an ligger på 3800rpm så risken att den ska gräva ner sig är nog liten. Tycker själv att det går bra att smyga iväg med min 600a. Tar man däremot ner tillslagsvarvet tror jag att man bara får motorn lite segare och måste gasa mer när man ska iväg och då få en ryckigare start.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
Sv: Summit 600 sdi -08

Vi har en summit 600, dock en -06. Den funkar utmärkt att dra med. Inget remslir alls, och tillslagsvarvet är inte alls högt, 3800 som på alla andra ski-doo's maskiner. Drar man riktigt tungt (t. ex en stor sladd i tungt före) så slirar remmen inte heller men den drar då ganska så mkt, våran var uppe i 5 liter/milen då. Men annars med 2 på skotern och en nilanpulka med 2 st i + lite fikasaker och då ligger den kring 2-3 liter/ mil. Fungerar som sagt utmärkt att dra med, vi hade tidigare en bearcat wt 550 och summiten kan verkligen matcha den.
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Sv: Summit 600 sdi -08

600 = Dåligt vrid = högt tillslagsvarv = Remslir
Folk i kälken = Sakta = Dålig kylning
Det är även lätt att bränna slidsen när det är last på draget trots extrahjul i boggien.

Ska man dra med en Summit så skall man nog ha en 800:a som har bättre vrid. Den är ju lite roligare utan kälke åxå :rock:
-Dåligt vrid??? Allt är ju subjektivt och alla har ju rätt en åsikt.

-Högt tillslagsvarv??? Hur mycket är lågt enl. din mening då?

-Remslir, det beror väl på vilken drevning man har och vilken fart man har

-Dålig kylning??? Har en summit sämre kylning än nån annan skoter?

-Bränna slidsen med kälke på??? Varför de då? Har då aldrig varit med om att man skulle nöta sliden mer då man har kälke på, det är väl snarare tvärt om i så fall.

Tror inte att du varken kört en summit eller ännu mindre har någon erfarenhet av att dra en kälke bakom en. Med det i åtanke är det konstiga synpunkter och råd du delar ur här.

Sen är det mesta roligare med mer power och om man får använda den själv utan vare sig kälke eller skjuts men nu var det inte det som var frågan eller hur.
 

mats_96

Välkänd medlem
8 feb 2007
116
0
6
Kiruna
Sv: Summit 600 sdi -08

Jag har ägt en Summit 600 HO -05 och kört ca 300 mil.
Jag ändrade ingenting utöver variatorjustering för bättre lågfartsegenskaper.
Den var inte bra att dra tungt med. Efter ett antal mil med tung pulka bakom fick jag problem med variatorremslitage. Sedemera skar maskinen.
Jag upplevde utväxlingen för hög för att bekvämt kunna dra tyngre lass.
Problemet är inte att dra, den drog vad somhelst, problemet är att dra tungt i 15 km/h i 4h i sträck. En mountainmaskin är inte gjord för det. En normal famlijelast någon gång funkar men längre turer med tung last är inte att rekommendera.

Mountainmaskiner är tänkta att köras i lös snö med bra kylförhållanden, därför kan storlek¨på kylelement minskas osv. Jag vet ej hur det förhåller sig på Summiten jmf med t ex en Renegade. Däremot har den pga av 51 mm kammar samt avsaknad av boggiehjul sämre kylning av både slides och motor än en "vanlig" maskin. Jag brände slides direkt det blev hårt före, särskilt med kälke efter. Jag monterade extra boggiehjul och isrivare som hjälpte litegrann men brände ändå slides ofta, samt att motorn ofta gick för varm vid kälkdragning.

Att dra kälke innebär mer tryck på slidesskenorna, ofta i kombination med låg fart (ifall det sitter människor i kälken)

Min slutsats är att en mountain är byggd för lössnöåkning och Summiten är hur kul som helst till det. Däremot är det ingen bra familjemaskin pga kylproblem både slidesskenor och motor vid kälkdragning på hård underlag.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Sv: Summit 600 sdi -08

Tjoooo men varför ska man skjutsa frugan i pulkan i 15 km/h?

I det fallet skulle man nog byta fru före skoter..

Att summit inte är någon arbetshäst det köper väl dom allra flesta, att en summit inte går att ha när man ska dra ungarna plus en fru några gånger per år i fjällen det tvivlar jag på.

Den bästa maskinen är ju aldrig en kompromiss... Ska man dra tungt så är det en arbetsmaskin. Ska man skjutsa pulka då är det en touring och ska man i lössnö så är det en mountain.

Ska man göra samtliga dessa då väljer man den skoter som är roligast. :)
 

mats_96

Välkänd medlem
8 feb 2007
116
0
6
Kiruna
Sv: Summit 600 sdi -08

Tjoooo men varför ska man skjutsa frugan i pulkan i 15 km/h?

I det fallet skulle man nog byta fru före skoter..

Att summit inte är någon arbetshäst det köper väl dom allra flesta, att en summit inte går att ha när man ska dra ungarna plus en fru några gånger per år i fjällen det tvivlar jag på.

Den bästa maskinen är ju aldrig en kompromiss... Ska man dra tungt så är det en arbetsmaskin. Ska man skjutsa pulka då är det en touring och ska man i lössnö så är det en mountain.

Ska man göra samtliga dessa då väljer man den skoter som är roligast. :)
Det är sant, det är därför jag har en MP nu..
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Sv: Summit 600 sdi -08

:hmmmm: Du ville visserligen veta om en summit 600 sdi -08... Jag har haft en summit 800 - 05 och jag har drog pulka ca 40 mil med den förra vintern och jag drog även sladd efter den och det fungerar riktigt bra jag hade inget problem med varm körning eller att jag märkte ngt på slidesen visserligen så körde jag inte på hårda frusna spår men iaf. Med 800:an gick det bra att krypköra oxå.

Lycka till med sina skoter planer:ciao: