summit 600 sdi 2008

hallbinen

Prospect sledder
29 jan 2018
2
0
0
Luleå
halloj!

är summit 600 sdi 2008, ett bra köp?
900 mil. fräsch matta.
kör mest i skärgården och led längst kusten. inte jättemycket lössnö.
kommer dra lite pulka ibland.

vet att xtrim och renegade kanske är bättre för ändamålet, men är det helt idiotiskt att gå på en summit?

är det pissig fjädring?
dem flesta säger att 600 sdi är odödliga med minimalt rackel. stämmer det?

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Jag åkte sådan från 09 till 15 och ca 340mil, närmare 500 mil på mätaren när jag sålde den.
Några batterier fick jag byta, det som satt i och som jag inte underhållsladdade höll bäst konstigt nog.
Insugsgummina fick jag byta.
Det är tydligen vanligare på 08:an att avgastempgivaren ger upp, vilket är konstigt då det inte ska skilja mellan årsmodellerna. Min gav upp men jag valde att åka till Mperformance så tas den helt enkelt ur bruk, då den tydligen inte behövs för folk som släpper av gasen ibland. Givaren fettar på när det blir varmt.

Några andra problem hade jag inte. Sdi:n bygger ju på gamla 597:an som hade förgasare vilken kom 99 så den är ju beprövad. Det finns ju inget som är odödligt. Försök se till så skotern du köper inte gått på vatten och blivit sänkt. Högre kammar trivs ju sämre på hårt underlag eller is speciellt i höga hastigheter.

Fjädringen är inte kass, det går att stå på efter led så länge det inte är för knöligt. Det är en lössnömaskin så självklart kommer den inte ha fjädring i klass med en sportskoter.