summit 700 -00 vill nypa på full gas ??

inflamesboy

Medlem
31 okt 2012
16
0
1
Nyss köpt en summit 700 -00 skulle prova den idag, den går fint på tomgång samt på halv gas, men så fort jag trycker full gas en snabbis så håller den på att nypa för mej, jag har rengjort förgasarna och kollat så de inte är sprickor i insugsgummit, allt de jag har kollat är rätt, men vad kan detta bero på?`tacksam för snabba svar

inflamesboy

Medlem
31 okt 2012
16
0
1
eller ja den nöp kan ja väl säga jag slog på full choke sen stängde ja av den å då va den stum sen släppte den, stiften är inte riktigt brun, men inte vit heller mellan brun och vit kan man säga, men de händer bara på full gas,

inflamesboy

Medlem
31 okt 2012
16
0
1
svårt att föklara ljudet som blir då den håller på att nypa, men ha haft skortar som ha nöpe förut så jag vet,

inflamesboy

Medlem
31 okt 2012
16
0
1
eller ja den nöp kan ja väl säga jag slog på full choke sen stängde ja av den å då va den stum sen släppte den, stiften är inte riktigt brun, men inte vit heller mellan brun och vit kan man säga, men de händer bara på full gas,

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
starta aldrig en motor som nypit. om det har fastnat kolvrester i cylindern så river man sönder cylindern om man startar motorn.

portkingen

Medlem
22 dec 2011
36
0
1
Piteå
när stiften blir nånstans mellan vit å brun så kan det bero på att motorn går för varmt, den kan vara för snålt bestyckad :/ Om du tex har köpt skotern där den kanske är använd vid havsnivå, och du kör den på en högre höjd så kan den behöva bestyckas upp" :)

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
när stiften blir nånstans mellan vit å brun så kan det bero på att motorn går för varmt, den kan vara för snålt bestyckad :/ Om du tex har köpt skotern där den kanske är använd vid havsnivå, och du kör den på en högre höjd så kan den behöva bestyckas upp" :)
Tvärtemot, annars rätt

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Nu vet jag inte om bestyckningen är rätt men jag skulle kollat insugnings gummina igen.
Kanske haft loss dom helt å brytit å bändat litegranna.
Startgas kanske.

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Nej det kanske upptäcks vid fullgas som du säger. Då är det omöjligt att märka nåt med startgas på tomgång eller låga varvtal. Motorn suger ju mycke hårdare vid högre varvtal.
Därav ingen skillnad med startgas

portkingen

Medlem
22 dec 2011
36
0
1
Piteå
nu vet inte jag på vilket varvtal elr hur din skoter lät när den dog, varmkörde du den innan du gasade?
iså så nöp kolven troligen eftersom den expanderade för mkt pågrund av värme utvecklingen i motorn, kan också bero på dåliga vevstakslager. Om den lät BÖÖÖ och började tappa andan då du gav mera gas så fick den för mkt luft, ser insugen fräscha ut och den ville nypa direkt på gaspådrag så borde du lyssna på Vidgren.

skidooeverest500

Välkänd medlem
26 sept 2009
318
3
16
29
rusksele
har en summit 600-01. hade en stor spricka på samma ställe på bägge insugsgummina och detta påverkade inget, inga missljud elr så men den saknade kraft på fullgas. (booooo lät de bara) hade mina sprickor under insugsgummina och en spricka på ovansidan. bryt/ böj insugsgummina så ser du snabbt sprickor