Summit 800 -01 skuren?

mrGul

Aktiv medlem
17 mar 2009
92
0
6
Tjenare var ut här om dagen med skötern, körde några mil när jag sedan skulle hem så brände jag över en is i ca 80-100, då till min förvåning la skotern av. När jag öppnade huven så såg jag att det kom rök ut från ena insugsgummit och det var givetvis hål i det. När jag sedan skulle rycka bort tändhattarna lossnade det som sitter i hatten och blev kvar på tändstiftet så jag bökade dit skiten igen men gnistan var ju dålig som fn. "Tänkte jag skulle ta mig till strandkanten" men eftersom skotern inte gick på mer än en cylinder, (Om det då var på grund av tändhatten eller gummit mm de vette fn). Men jag lät då bli att köra den så det fick bli boksering. Har nu kollat kompen på den och den ligger på 9,5 på ena och 9,1 på andra, kan den ha skurit, nypit då eller e det bara att stoppa dit nya gummin och köra. Eller måste man riva ner motorn och gå igenom den ?
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Hej du..

Ajaj, hål i insugsgummina är aldrig roligt men det är nästan ett standard fel på nyare rotax motorer, tyvärr..

Ja, skoter nöp nog mest troligt men värkar ha klarat sej bra eftersom att motorn gick runt och startade igen, och du har fin komp.
Är ju aldrig fel och öppna och kolla efter ev. skador och kanske borde rekomenderas att göra så..

Men hade det hänt för mej så hade jag bytt gummit och satt på en ny tändhatt och kört vidare resten av vintern och tagit upp det till sommaren..
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Jag tror det är mycket möjligt att den har klarat dig

Hade precis samma problem på min för bara några veckor sedan, hål i ena insugsgummit så skotern fick inte nog med soppa på den cylindern, vilket gjorde att den började gå på en cylider

Hur såg stiftet ut på cylindern som hade det trasiga insugsgummit?, kritvitt?

I mitt fall var det kritvitt och jag smällde bara dit 2 nya insugsgummin sen gick gumman som en klocka igen
 

mrGul

Aktiv medlem
17 mar 2009
92
0
6
Stiften såg väll hyfsade ut brun med svarta inslag men vit var dom inte i alla fall
 

6031

Semi PRO sledder
21 jun 2006
95
0
0
Norrbotten
Nedan har inte hänt på din motor, ÄNNU.

Kolla pinnen som håller kolvringen på plats.
Den kryper in i kolven på Rotax 800 motorer. när den krypit in nog långt kan kolvringen snurra och tar till slut fast i avgasporten och skrotar kolven och cylindern.
Med lite tur klarar man vevaxel och block.
Men även det kan gå om man har lite otur.

Detta är ett mycket vanligt fel på Rotax 800 från -00 och framåt.

Har sett motorras på -04, -06 och -07 med mindre än 200 mil på mätaren.
Med exakt samma fel. Så tappar du ur vattnet ur motorn. KOLLA kolvarna, det tar 20 minuter extra.