Summit 800 2008 ingen gnista

Risingforce

Medlem
20 sept 2013
18
0
1
Örnsköldsvik
Tjena!

Har en summit 800 2008 som är gnistlös.
Tändspolen är bytt utan resultat. Plockade då bort svänghjulet och såg att en skruv till statorn lossnat och slagit sönder lindningen.
Köpt en begagnad stator men fortfarande ingen gnista.

Hjälp!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.905
888
113
Kramfors
De är många skojare som säljer defekta statorer tyvärr men de här statorerna brukar hålla bra så ser den bra ut är den förmodligen ok. Men skaffa fram rätt ohm värde och vilka kablar som ska mätas och mät själv. Om du har tur visar det totalt fel ohm värde och då är statorn garanterat väck. Men du kan ha otur att den visar rätt värde också trots att den är väck (lurigt). Mät den både kall och värmd med hårtork. Ohm värdet ökar ca 10% när man värmer spolen till ca 50c vilket är normalt men den kan även lägga av varm!

Du kan även testa Koppla ur och tjuvkoppla förbi alla dödare typ stoppknapp eller om du har extra dödare typ snöre. Prova både isärdragen kopplingsplint för dödare men även tjuvkopplade för jag vet inte om du har öppen krets eller stängd så prova båda. Man blir lite orolig för dess nyckeln också då det blivit kortis i statorn men börja med de enklare sakerna som nämnts.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Man kan ju också notera att om det skulle vara ett kortslutet varv i någon av spolarna i statorn, så kan det räcka för att det inte ska bli någon gnista alls trots att en ohmmätning inte avslöjar något fel.
Säkraste sättet att hitta ett sådant fel är att mäta spolarnas induktans, vilket kräver betydligt mer i instrumentväg än man brukar ha hemma i garaget, dessutom är det sällan tillverkarna anger några induktansvärden så då måste man ändå försöka bedöma själv vad som är rimligt, eller jämföra med andra liknande spolar.

Jag har varit med om några gånger i Rotax-sammanhang, att det har varit dålig kontakt i skarvarna mellan de tunna trådarna i spolen och kablarna till statorn. Antingen kontaktpressade skarvar som har ärgat eller blivit oljiga och fått dålig kontakt, eller misslyckade lödningar. Den sortens fel brukar gå att laga om man är försiktig.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Gula eller gul/svarta kablar på Rotaxmotorer brukar innebära lys- och/eller laddspole. 0,25 ohm låter rimligt för dessa, men statorspolarna för tändningen brukar ha några tiotal eller hundratal ohm.

När det gäller tändspolen kan man också ohmmäta lindningarna. Typiskt för CDI-spolar är 0,1 - 0,5 ohm för primärlindningen och 2000-20000 ohm för sekundärlindningen (lägre för enkeltändspolar, högre för dubbeltändspolar). Har man möjlighet till induktansmätning så är det såklart bra där också.

Enklast är dock om man har någon annan motor med liknande CDI-tändsystem till hands och kan koppla in den misstänkta tändspolen tillfälligt där.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Spänningsregulatorn är det meningslöst att mäta på när motorn inte är igång, dessutom är tändsystemet troligen helt oberoende av den.

Om skotern har växelströmssystem är det överhuvudtaget ingen större mening att mäta spänning kring den om man inte har tillgång till oscilloskop eller en dyr multimeter som visar sant effektivvärde "true RMS".

Har du hittat ledningarna mellan statorns spolar för tändsystemet och CDI-modulen?
 

Risingforce

Medlem
20 sept 2013
18
0
1
Örnsköldsvik
Meningslöst skulle jag inte säga att den är. Dom 3 kablarna från statorn går nämligen in i voltregulatorn. Mäter på dom 2 kablarna som går ut ur den samtidigt som jag drar i snöret.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
De tre gula kablarna? De har ändå knappast något med tändsystemet att göra, det bör finnas ett kabelknippe till som är anslutet från statorn till CDI-modulen.
Ofta har CDI-kablarna färger som t ex svart, svart/röd, svart/vit, röd, vit.