Summit, Boondocker, Pro RMK eller något annat?

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Hallå!

Börjat fundera lite över vad man ska köra för något i vinter och jag har kommit fram till att jag vill ha en längre maskin än jag haft tidigare. Min första skoter var en Mxz 550f -06 och efter det hade jag en Rave 800 -05, och nu är jag ute efter ett nytt chassie!
Jag har tänkt mig antingen en maskin från 2011 eller rent utav 2012 och behöver nu lite hjälp.

Maskiner jag funderat över är.
Summit X 154" 800 E-TEC
Freeride 146" 800R E-TEC
Boondocker 800R E-TEC
Polaris PRO Rmk 800 155"
Arctic Cat M8 HCR

Vad jag är ute efter.
Jag vill ha en smidig skoter (smidig för att vara lång) som är pålitlig och bara förjävla rolig/skön att köra. Kör mest bara lössnö och klättring, men det är klart att man måste köra efter led för att ta sig från A till B ibland så den ska ju ha hyffsade ledegenskaper också.

Det jag undrar över är alltså + och - med dessa maskiner, har läst en hel del på forumet men inte fått något riktigt helhetsintryck över vad som är vettigast att köra. Hur ser t.e.x remproblemen ut på Summitarna och Boondockern från 2011/2012?

Jag hoppas att det finns någon vänlig själ därute som har tid att hjälpa mig lite, och säkerligen hjälpa andra som undrar över samma sak!

Tack på förhand

/Sam
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
En Boondocker är ju något helt annat än en 155":are så mkt kan jag säga.

Den bör du stryka ur listan, alternativt lägga till Assault SWB, Crossfire och möjligen även Renegade.

Lynx har mao ingen renodlad KLÄTTERMASKIN. Därmed inte sagt att Boondockern är dålig på något vis.
 

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
Jag tror på fullaste allvar att alla maskiner du nämnde fungerar utmärkt i lössnön för dig då du tidigare kört korta. Alla skotrar modell 11-12 ÄR pålitliga. Skulle det inte vara det så har du garanti som det mesta fixar sig på. Syftar på remproblemen där. Och om du är rädd för fotstegsprickor finns det förstärkningar att köpa. Jag tycker du ska köpa den som DU tycker att DU står skönt på. Dom som säger att AC är bäst, kör förstås AC. Osv.
Och vill du även ha en smidig ledsmiskare kanske 144-146 passar dig bättre? Kanske till och med en 141" crossfire med 57mattan?

Ta dig tid och åk runt för att provstå/sitta på maskinerna och välj den du tycker står skönt på! Lycka till! :D
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Tack för dom svaren! Jag misstänkte också att boondockern inte var riktigt på samma nivå i klättring. Men allra mest är det puderåkning som gäller, jag klättrar inte uppför hela berg osv, utan det är mest bara att det flyter ihop en del med puderåkningen!

Mitt intresse lutar mest åt en Summit X eller Freeride just nu, men det är ett väldigt svårt läge när det handlar om så mycket pengar. Men jag ska fara runt och provstå och sitta på dessa maskiner och se vad som känns bra! Har provat M8:an och den kändes absolut bra jämfört med mina tidigare skotrar, men jag har inte hunnit jämföra med någon på listan än!

Kom gärna med fler åsikter! Och självklart pratar man oftast gott om det märke man själv äger men det behöver inte ALLTID vara negativt, för jag vill ju veta vad ni tycker om era maskiner! ;)
 

egodeus

Välkänd medlem
8 jan 2010
682
0
16
Titta på en RMK 800 -11 också. Har kört både M8 -10 och M8 HRC -11 och RMK 800 -11 och av dom så är RMK'n i särklass mest lättkörd. Prisvärd också.

M8orna är också grymma skotrar. Skulle titta på nån av dom :)
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Har vart runt och kollat lite nu och det blir en Freeride 146". Den känns lagom lång för någon som inte kört lång skoter innan.
Och sen har jag suktat efter en sen den första Freeriden kom ut, så det känns inte mer än rätt!

Då var det bara sälja quaden och hoppas på att det finns någon kvar sen!
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Ja verkligen, man får hoppas att Sea Level Deep Snow kalibreringen gör det den ska!

För många vart det ju bättre med ventilationskit och neddrevning, och dreva om vet jag helt 100% att jag ska göra men vent-kit får jag väl se senare om det behövs.
 
R

RevMan

Dreva om ska du inte behöva göra.
2011 kom summitarna högre drevade än i nordamerika därför drevas dom ner.
21/45 europa 21/49 NA
2012 borde dom vara lägre drevad från fabrik.
 

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
Tycker personligen 154" inte känns klumpigare än en som är 146" men bärigheten i snö är så grymt stor skillnad, även fast man inte kan tro det.

Annars har ju freeriden grym dämpning jämfört med summiten, men om du kör mestadels lössnö och speciellt om du kör mkt i tät skog där du inte kan leva på fart hade jag rekommenderat en 154" alla dagar.
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Jaha men då kanske drevning inte är nödvändigt.

Men Freeride 154"an kommer väl inte att säljas i Sverige, det är iallafall så jag har förstått det? Men om dom hinner sälja slut på Freeriden så blir det nog ändå en Summit X 154"!
 

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
Jaha men då kanske drevning inte är nödvändigt.

Men Freeride 154"an kommer väl inte att säljas i Sverige, det är iallafall så jag har förstått det? Men om dom hinner sälja slut på Freeriden så blir det nog ändå en Summit X 154"!
Nej det ska dom inte. Om du prioriterar flyt i snön köp en summit, men menade bara att dämpningen är bättre på freeriden
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Nej det ska dom inte. Om du prioriterar flyt i snön köp en summit, men menade bara att dämpningen är bättre på freeriden
Ah okaj. du menade på det viset.

Ja som det är nu så lutar det mer åt en Summit X ändå. Det är bara så synd att dom inte har någon hemma i butik, så det är ju väldigt svårt att få någon uppfattning om maskinerna.

Men är det alltså 21/49 drevning på maskinerna i år?
Jag frågade han också om Sea level deep kalibreringen, men precis som alla andra så visste han inte så mycket om vad det var.
Har även googlat massa på det och sökt här men inte hittat så mycket.
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Haha nu slog beslutsångesten till igen, var till våran Polarisåterförsäljare idag och kände på Pro RMK 155"
Och jag blev lite kär måste jag säga, har sen suttit och skummat igenom info och filmer och nu är jag helt inne på Polaris.

Visst, dom drar lite mer soppa och så men remproblem och sådant har jag inte hittat något om? Sen verkar dom fruktansvärt lättkörda
och väldigt pigga, sen är den ju dessutom billigare! ;)

Någon som vet om något negativt med dessa skotrar, som man bör veta?
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Ja nu har jag bestämt mig helt och hållet för en PRO Rmk, har kollat på Youtube-videos samt läst lite och maskinerna verkar riktigt roliga och passa min körning perfekt.

Han jag pratade med som säljer Polaris sa till mig att "Nja vi tar vanligtvis inte in Pro RMK för den är ju mer för puderkörning och häromkring är det ju bara ledkörning som gäller" Pfft, den gubben måste lära sig att våga vika av leden, här brukar finnas tonvis med puder och mycket att klättra i! Men han skulle ta hem en Pro RMK när jag bestämt mig för att beställa. (måste få sålt min quad först..)

Något jag glömde fråga när jag var och pratade med Polarisgubbarna var om man får någon snowcheck när man köper en ny skoter i år, och isåfall hur mycket den är på.

Vet någon här något om detta?
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Jaha okej, jag misstänkte att det kunde vara något speciellt datum.

Ja det är ju inte superviktigt, men det hade ju vart trevligt. Kanske kan prata till mig någon bra deal!

Tack för svar :)
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Jag tänkte inte riktigt innan jag skrev där! Dom hade ingen skoter alls hemma nu (förutom någon beg.) RMK:n kände jag på hos en polare som har en -11 och sen var jag och pratade med skoterservice, som jag förstod det så kommer dom in någon gång i September/Oktober!