Summit eller Polaris ??

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
Jaha, i söndags råkade jag sälja Nytron så nu måste jag ju tänka på framtiden.

Jag köpte en Summit 800 XM 146" till sambon tidigare i vintras och den passar ju min körning väldigt bra. Har dock känt att den kan få vara lite längre i bland då den reser lite väl mycket i vissa lägen. Nu håller jag inte på och klättrar i berg men i skogen kan det ju finnas en och annan brant backe som man ska upp för och det är väl då jag har kännt att den nästan vill slå över. Jag gillar dock smidigheten så jag skulle tro 154" är ypperligt. En annan nackdel (tycker jag) är att den är i tamaste laget. Nu tycker min sambo tvärt om så den får jag inte röra alls gällande variatorsetup. I övrigt passar den perfekt.

Men folk verkar ju gilla polaris också... Den enda jag har kört lite är en Axys SKS 800. Tyvärr har jag kört alldeles förlite på halvhårt underlag men första intrycket var faktiskt att den kändes bångstyrig och drulig (inte lika drulig som nytron men snarlik viper 162") och det var jag kanske inte beredd på. Men som sagt, jag har kört den alldeles förlite, max någon kilometer. Sen var den ju jäkligt rapp och bra bottendrag men känndes stendöd över 60 km/h.

Dvs karaktären på hela maskinen är i princip helt tvärtom jämfört med summiten. Men folk verkar ju gilla polaris också så det måste ju vara en vanesak.

Vad hos polaris kan jämföras närmast med en summit xm 154"? Jag måste ju försöka testa någon innan snön försvinner och se om jag kan bilda mig en uppfattning. OBS!!! Den ska gå köra led utan att den blir överhettad och den ska kunna dra pulka då det också förekommer.

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.624
99
48
Örnsköldsvik
Mja, är det inte enklast att köpa en Ski-Doo till då du dels redan har en. Och dels ändå tycker det är en ok maskin?
Ingen av skotrarna är väl direkt dåliga. Värsta som händer är väl att du får sälja den igen. =)

zdravo

Medlem
17 apr 2015
27
0
1
Örnsköldsvik
sitter lite i samma sits och funderar, kör en rmk assault -11 just nu och tycker att den är väldigt trevlig men går gärna lite varm när familjen ska med, sneglar på en ny sks just nu men summiten verkar även den trevlig, någon som vet hur långa garantier de olika märkena har på sina nya maskiner nu?

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
Det logiska är att köpa en 154" summit men det är ju inte alltid man är logisk. Sen är jag ju allt annat än märkesfanatiker så det är ju kul att testa lite olika saker så just nu är jag väldigt kluven.

Men inom polaris är jag helt nollad så jag vet inte riktigt vad för modell jag ska jämföra mot summiten. Årsmodel 13 och nyare.

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Skulle köra polaris om jag slapp pulkan. Men eftersom du vill kunna dra pulka så tror jag inte det finns något vettigare alternativ än summiten. Kör själv 163" och arctic rivare, går aldrig varm även om jag drar hela familjen i 25km/h på blåis

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.216
1.052
113
Stora Blåsjön
Om du ska ha en polaris som går att använda till allt så ska du se till att den har den fråmre kylaren. Rmk (ej pro) och sks har dessa även scandinavian beast.

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
Man skulle ju ha behövt en heldag på en polaris för att känna om det är något man vill ha. Var iofs ute nu i helgen och nu är det ju för hårt överallt hos oss så säsongen känns mer eller mindre helt över nu. Ungarna tjatade om att åka en sväng igår så jag lånade tillbaka nytron över dagen. Det blev nästan 10 mil och jag tror att 6 mil var led...fyfaan va segt. Tillslut fick jag nog och slog på GPS:en och genade hem genom skog och myr. Helt klart bekvämare.

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
Den känslan infann sig inte direkt med 800 SKS:en i alla fall för jag körde den säkert i 10 minuter ;-) och någon äldre version har jag aldrig provat.

Den känslan infann sig inte heller i summiten på första provturen men den kom ganska snabbt dock bara det blev lite snö. När jag köpte den var det 5 cm på en åker så jag hann nog provköra säkert en halv kilometer...vilket i och för sig var minst 400 m längre än provturen med nytron. Den blev ett varv på en gräsmatta så jag har väl egentligen en tendens att göra diverse impulsköp. Det har gått bra hittills.

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Jag skulle nog nästan säga att du borde köpa summiten, eftersom du vet vad du får då, och nöjd blir du säkerligen eftersom du är nöjd med den ni har nu

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
Jo, det är som sagt det mest logiska... Men man är ju nyfiken. Jag ska se om jag kan låna en RMK till helgen på något vis. Såg att Yamaha center hade en 2013 pro-rmk med väldigt lite mil (i mina ögon, men den kanske är slut enligt andra, 66 mil). Man kanske kan låna hem den en kväll. Jag ska dit och kolla ikväll bara för att stilla nyfikenheten. Polaris måste ju ha gjort någonting rätt eftersom typ 45% kör polaris och 45% kör BRP...

Förresten, hur är eventuella kolvbekymmer med en 2013 pro-rmk?

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Polarisen går bättre i snön, bättre vid tuff körning.
Bytte själv från xm summit till pro mitt i en säsong. Tog inte många åkdagar innan jag gav mig på och fixade linjer jag inte ens skulle testat med summiten.

Men summiten är en så mycket bättre allroundskoter, funkar till det mesta. Håller högre kvalitet än polarisen tycker jag.
Även om polarisen har stora kylaren så den inte går varm så är den inte så trevlig att dra med. Dom låter en hel del, går inte lika rent som etec och dricker mycket soppa även vid lugn körning.

Kolvarna på polaris 800 -13 verkar vara sådär.
Nog är det en del som haft bekymmer. Bytte på min vid drygt 300 mil i förebyggande syfte. Men dom var verkligen jättefina.
Vi är flera i vår åkgrupp som åker/åkt Poo 800 av olika årsmodeller, ingen har haft problem med kolvar eller cylindrar.

Last edited:

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
824
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Tråkigt att du inte kom överens med SKSen, jag är riktigt nöjd med min. Av dom 80 mil jag har hunnit kört så har säkert 30-40 mil av dessa varit med pulka, den har aldrig gått varm och går riktigt tyst och fint i dom farter som är lämpliga med pulka. Går riktigt fint i snön också, dock kommer jag nog byta till talon 66,6 matta för att få lite bättre driv i snön.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Mmm, måste hålla med om att axys rmk/sks går mycket tystare och finare än proride.
Har man stora kylarna så kan jag tänka mig att den funkar fint med pulka.

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Jo även jag har reagerat på att nya motorn går betydligt jämnare och tystare i låga farter. Blev själv sugen på byte enbart pga det

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
En SKS blir för dyr i dagsläget. Sen att jag inte kom överens kan ju bero på att jag under en hel dag hade kört en nytro så det blir ju ganska stor skillnad att hoppa över och testa samt att det blev ju inte många minuter testtid.

Kollade på den där pro-rmk:n igår efter jobbet. Att man kan få en skoter så skabbig på bara 66 mil. I mina ögon är en sån maskin ny men min fd nytro med 1100+ mil är i finare skick utseendemässigt. Rimligtvis bör ju stordelen av dessa 66 mil ha gått lite finare kan man tycka med tanke på att det är ju en viss inkörningsperiod men som den där såg ut hade jag gissat på 660 mil och då kan man ju fundera på hur inkörningen är gjord...

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Amerikanska fordon blir gamla fort, det är en sedan länge vidimerad regel... Dessutom körs många av dessa maskiner av ägare som byter varje år och kör skiten ur grejorna under garantitiden så länge utan en tanke på morgondagen eller efterföljande ägare. Jag skulle aldrig köpa en sådan maskin begagnad.

De som kör MYCKET skoter i jobbet osv väljer aldrig Polaris, jag tror att det finns en anledning även om många - främst ungdomar - höjer dem till skyarna vad gäller extrem friåkning på skrå i tät skog.

Summit 600 tror jag är rätt maskin för dig.

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
600 blir för slött, sambons 800 upplevs ibland på gränsen till slö. Var ut igår kväll och körde lite. Tyvärr en massa skare och sursnö under. Men satan vilket grepp. Summiten gick på rullen hur länge som helst kändes det som. Tyvärr gjorde man några hårda landningar och knepiga rulle-åkningar över lååånga krön så vänster axel är helt körd nu. Orkar inte lyfta armen över huvudet nästan så just idag så vill jag nästan inte ens se en skoter, men det brukar gå över i takt med minskande smärta...

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Ja det är märkligt det där med Etec-maskinerna... Även 800-an upplevs slö trots att den bevisligen har effekt att leverera. Men bränsleförbrukning och remlivslängd talar för 600, det var mer så jag menade. :)