Summit eller Renegade eller Machz ?

hakkinen

Medlem
13 okt 2010
18
0
1
Örnsköldsvik
Är sugen på att köpa skoter igen, kan nån vänlig själ uppdatera mig lite? Vad rekomenderar ni, Summit, Renegade eller MachZ? 600, 800 eller 1000? Vad innebär X-utrustning, vad står HM för? Ska man satsa på en sdi? Tänkte mig årsmodell från -04 till -07.

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Skulle köpt en Renegade, inte full lång (345?), en machz är lite större o klumpigare än vanliga revarna, men nått om man vill åka fort..
HM = High Marking
Lika bra att köpa en sdi

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Vad har du tänkt göra med skotern?

Mach Z = Lakeracing, åka svinfort rakt fram på slätt underlag, knäcka polarna, pe*isförlängare
Renegade = Allroundåkning, ganska mycket ledkörning
Summit = Massor av ospårad körning, inte så mycket ledkörning

X-paket = bla bättre dämpare. Det ska du ha oavsett vilken maskin du köper!

R

RevMan

Det är lättare att räkna delarna som är lika på dessa maskiner än vad som skilljer.
Om du är osäker på vad du ska ha så säger jag renegade.
En summit ska du bara köpa om du är helt säker på att det är en sån som du ska ha.
600sdi är en mycket bra motor.

hakkinen

Medlem
13 okt 2010
18
0
1
Örnsköldsvik
Tack för alla tips, behöver ingen pe**sförlängare :hahaha: så det lutar åt en renegade. Vilken motorstorlek rekommenderar ni? Är det någon av dessa motorer som det har varit mera problem med än andra? Hört att 800an haft problem med ramlagrena.

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Köp 800, 600 blir för klent efter ett tag..
Serie III motorerna har det med vevlagrena, dock vet jag inte om dom var ända fram till 07

pelunba

Välkänd medlem
7 feb 2007
146
0
6
Skellefteå
Om du nu absolut inte måste ha mest effekt, så tycker jag du ska köpa en 600sdi, visst blir man kanske less effekten förr eller senare men har haft en renegade 600sdi o var jävligt nöjd! motorn är klockren drog lite soppa starta alltid inge strul med choke o ojämn tomgång. Min hade gått 950mil när jag sålde den o inget var gjort åt motorn men den var fortfarande lätt startad o hade bra kompression. Hade väl iofs gärna haft en renegade 800 ibland när jag körde men tror de skulle ha varit mer strul med en sån.

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
600 vs 800: 600SDI tar lite bensin, men de gör även en 800P-TEK, de styrs av din tumme i stort sett

Sen att de har bekymmer med veven ar ju inte osant, och att en 600a går 1000mil utan reparation imellanåt är ju inte ovanligt och nu kanske pelunba rekommenderade köparen av sin skoter att renovera motorn för att

950mil när jag sålde den o inget var gjort åt motorn
Såna saker bidrar ju inte till att de kommer att gå 1000 mil till.. Sköt om grejerna så håller de längre
oavsett märke modell och motor storlek.

Så, jag har en renegade, som jag brukar skjutsa ofta på, jag har ingen dubbeldyna men damen för plats fint ändå. Den slår sällan igenom och är en bra led kombination, sen att brorsans 600 Summit knäcker mig i lössnö är ju inget jag annonserar på ett forum, men det är dagens sanning. . Renegadens kopplade boggie är kanon för led och att skjutsa, Summiten har en okopplad boggie vars design är inriktad på att vara en killer offpist snarare än att skjutsa damen på knölig led..

jag har mina funderingar på att förlänga min till 365, men jag har även mina funderingar på att byta till en PPS boggie och förlänga den, inga av dessa alternativ ger en bättre attackvinkel, men bägge tillför sina för och nackdelar..

Så de e de jag tycker du ska tänka på i första hand, användningsområde, sen motorstorlek.
Du är från övik, då åker du i borga mkt?

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
.. och med det sagt så är absolut inte summiten en kass långfärdsskoter, de finns skitbra långfärdare, men summiten är inte rädd för en 25milasväng i påsk, de finns bättre val ifall de e vad du gillar, men är du en puderkille så överlever du påsken lätt ifall du ska haka på familjen eller polarna på en långtripp, de var de jag ville säga.

hakkinen

Medlem
13 okt 2010
18
0
1
Örnsköldsvik
Känns som att det blir en Renegade och en 600sdi tills man har råd med en e-tec. Nu gäller bara att övertala tanten, och det blir nog svårare än att bestämma sig för vilken modell man vill ha!