Summit/pro rmk/rmk assault 2014

hittanemoo

Välkänd medlem
22 aug 2010
374
0
16
luleå
Tja, vilken skoter ska jag köpa? Min största fundering är om det är stor skillnad på snöegenskaperna hos en assault och en pro rmk? Jag hörde på ryktesväg att det är en annan attackvinkel på assaulten och att den gräver ner sig mkt mer än pro rmk. Stämmer detta? Mattan på en assault är ju värdelös men det finns ju nya te.x peak 2.5 mattan som ska vara populär nu. Summiten är jag väl mer intresserad av hur den är att köra?

Tacksam för snabba svar då jag ska köpa skoter väldigt snart.

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
Kört summit 2 säsonger nu. 146 förra och en 154 nu. Fantastisk maskin, otroligt lättkörd.
Nackdelen är väl att det inte finns så många till salu, av en anledning :)

Lynx Rev.

Välkänd medlem
18 jun 2013
232
1
16
Jag köpte mig nyss en Pro rmk för jag tycker det kan vara den mest smidiga och lättkörda skoter jag har någonsin kört! Provade en 146 i några veckor och den var väldigt rolig den kan jag inte säga någonting om men jag tycker pro rmkn drog de längre strået!

Pro rmkn går väldigt bra i djupsnö och är väldigt lätt och man lär sig snabbt att hantera den, och då kan man ta sig till ställen man inte trodde va möjliga! Min har inte heller dragit så mycket soppa så man börjar bli fundersam! Den tar ungefär lika mycket vid fulla spjäll som Freeriden gjorde!

jamtlandstaus

Medlem
2 feb 2015
20
0
1
Östersund
Daniel, hur tycker du summiten känns på led? undrar om den verkligen är så värdelös som många säger. jag är inne på en Summit SP 600 154", men vill ju kunna ligga på bra på led också och inte bara att den ska vara pålitlig i djupsnön

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Köp en Freeride eller Assault om du fortfarande vill "ligga på bra på led"

Man inte äta upp kakan samtidigt som man har den kvar.
Allt är kompromisser...

jamtlandstaus

Medlem
2 feb 2015
20
0
1
Östersund
nej helst vill man ju ha en av varje. tänkte på vikten, känns som att summiten och rmk är lättare att bryta omkring med för en som knappt väger 60 kg.

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
rmk:n är lätt att lägga omkull fast den har 1dm bredare framvagn än skidoo:n. nu gissar jag bara, men tror rmk:n går bättre efter led eftersom den inte har vick boggien samt mattan som är mjuk utanför skenorna och då även den smala framvagnen

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
nej helst vill man ju ha en av varje. tänkte på vikten, känns som att summiten och rmk är lättare att bryta omkring med för en som knappt väger 60 kg.
Ja, men du kan inte få en maskin som är superlätt att lägga omkull samtidigt som den är stabil på led.

De renodlade lössnöarna är smala = tippiga.
De har oftast inte heller dämpare som håller emot tillräckligt för tuffare ledkörning.

En variant skulle vara FR eller Assault, sen byter du smalare framvagn.

jamtlandstaus

Medlem
2 feb 2015
20
0
1
Östersund
nej det är ju det som är så trist :p nån som kan säga nåt om skillnad i vikt och känsla mellan freeriden och boondockern? den sistnämnda tycker jag är för tung för mig men vissa menar att dom är ganska likvärdiga?