Summit sekundär-fjäder?

Karlström

Välkänd medlem
27 dec 2009
162
0
6
Dalarna
Jag har en xrs summit 07. Den är optimerad hos mulle, nerdrevade tre kugg och har ett dynamo Joe kitt. Remmen ligger där den ska på skivorna, men ändå går den inte som den ska?
Om jag står still i "lössnön" och ger full gas, då går varvräknarnålen upp till ca 7400rpm. För att direkt vända ner igen och stanna på ca 6400rpm?
Jag har testat med en massa olika vikt på armarna. Men det blir ändå samma resultat.
Nu till frågan!
Kan det vara så att sekundär-fjädern är för slapp? Att den inte orkar hålla emot?
Har även ett kvittrande ljud från remmen när man smyg kör.
Mvh Micke
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
vilken vikt kör du på och vet du vilka fjädrar/tryck som sitter i ?
Kan ju även vara så att avgasportarna inte öppnar som dom ska ,så tips är att även kolla dessa och slangar/ventiler som hör till
 

Karlström

Välkänd medlem
27 dec 2009
162
0
6
Dalarna
Avgasportarna har jag kollat. Plus att det hörs att dom öppnar som dom ska, men bara för en kort sekund.
Minns inte vad jag har för vikter i nu? men jag har testat med standard vikt, tyngre och lättare.
Till dynamo joe kittet ska man ha original fjädern har jag hört? Men när jag köpte skotern så satt det ett cudney racing kitt monterat. Så det kanske är en lösare fjäder som sitter där?
Men kan det stämma att det är fjädern som spökar? Om man kikar på dom symptomen som jag skrev om i första posten?
 
R

RevMan

kvittrande ljud från remmen brukar vara cord som hänger löst, men det skulle du garanterat ha sett när du bytte vikter.
Det kan vara både sekundärfjäder och primärfjäder, inte helt ovanligt att primärfjäder ger upp, särskillt om man kör med en lång fjäder.
Dock borde du få lite olika resultat beroende på vikt.
Blir det nån skillnad när du klickar upp eller ner?

Du beskriver det som att raveportarna inte håller sig öppna.
 

Karlström

Välkänd medlem
27 dec 2009
162
0
6
Dalarna
kvittrande ljud från remmen brukar vara cord som hänger löst, men det skulle du garanterat ha sett när du bytte vikter.
Det kan vara både sekundärfjäder och primärfjäder, inte helt ovanligt att primärfjäder ger upp, särskillt om man kör med en lång fjäder.
Dock borde du få lite olika resultat beroende på vikt.
Blir det nån skillnad när du klickar upp eller ner?

Du beskriver det som att raveportarna inte håller sig öppna.

Jag menar att portarna bara öppnar helt den lilla stund som skotern har rätt varv.
Remmen är det inget fel på. Primär fjäder fick jag en ny med dj kittet.
Har testat alla klick. Men jag måste ha dom på 5 eller 6 för att den ens ska orka upp över 7000.
Om man jämför med något som har växellåda, så känns det som om man accelererar fullt på ettan sen hoppar fyran i?
 
R

RevMan

Riv sekundären och kolla.
Följde det med både ramper och helix i variatorkittet?
Är det någon i din bekantskapskrets som har en likadan skoter?
Skiftar man variatorer med en maskin som funkar så har man iaf uteslutit raveportarna.
De öppnar delvis vid ca6500 och helt vid 7600 har jag för mig så om dom inte öppnar helt så växlar det helt enkelt på för mycket för effekten som är tillgänglig.
 

Karlström

Välkänd medlem
27 dec 2009
162
0
6
Dalarna
Helix, pimärfjäder och dalton vikt kitt följde med.
Hur reagerar en skoter om sekundären växlar ut för snabbt?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
933
113
Stora Blåsjön
Precis som du har beskrivit ovan.

Lyckades skruva ihop en sekundär till mxz 600 jag hade för några år sedan, så jag ställde fjädern lite fel och då gick den som "bra" efter leden men så fort man tryckte fullt eller kom utanför leden och behövde gasa. Så var det som att man lade i högsta växeln på en gång och motorn bara storknade. Men det var ganska lätt felsökning då man nyss hade vart där och pillat och det blev dåligt :)
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Har du en 800 XRS Summit så har du garanterat de vanliga felet att knacksensorn är en idiot...

Placera en så sjuuuuuuuukt tunn gummiring under knacksensorn (den sitter på cylindrarna), så de blir lite distans ifrån knackisen så ska du få se att du får fart på den :)

/F
 
R

RevMan

Ställde fjädern lite fel? Hur menar du då?
Asker menar förspänning av sekundärfjädern, Det är inget du behöver bry dig om eftersom du har RER och därför en fjäder som bara arbetar med tryck.

Sitter det orginalramper i variatorn? Är variatorkittet avsett för ramperna som sitter i?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
933
113
Stora Blåsjön
ja precis på den satt den den äldre typen av sekundär. Så detta gäller inte din variator som bara har en enkel tryckfjäder med fast värde.

Hur var det med rullarna i sekundären då? vanligt att dom far också.
 

Karlström

Välkänd medlem
27 dec 2009
162
0
6
Dalarna
Rullarna verkar det inte vara någon fara med. Det är inte original ramper. Men enligt dom på speedtech, där jag bestämde dj kittet så ska det funka ännu bättre med dom ramperna? Minns inte riktigt vad dom hette? Kanske 416?
Gummiring under knacksensorn? Det ska jag också testa.