Summit Xp eller Xm 600?

Steffone

Aktiv medlem
15 nov 2013
70
0
6
Hej.
Jag funderar på att köpa en Summit 600 etec till frugan.
Frågan är hur stor skillnad det är på en -13 med Xp och en -14 med Xm?
Den -13 jag tittat på har T-motionboogien och en 64:as matta.

Vad är skillnaden?

Vore tacksam för snabba svar

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
Jag har inget bra svar på din fråga men jag köpte en -13 summit XM 800 e-tec 146" till min sambo och hon är helnöjd. Jag trodde först att den skulle vara för våldsam men den är hur len och fin som helst. Funkar tämligen bra på led och är skitkul i skogen.

I lördags tog vi en liten sväng på 22 mil (mestadels led) och det var inga problem. Den var i särklass snålast. Vid en tankning hade min nytro dragit 21 liter, kompisens axys 800 sks hade dragit 23 liter och summiten hade dragit 11 liter. Nu hade kanske jag och kompisen lekt lite mer men inte så jättemycket.

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
0,5 l/mil för Summiten verkar ju otroligt lågt! Få bilar klarar ju ens det... dessutom att Axys endast dragit dryga litern per mil måste ja anses som fantastiskt. Nytron har jag ingen uppfattning om, de kanske drar strax under litern.

Steffone

Aktiv medlem
15 nov 2013
70
0
6
Men åter till frågan.
Gör man bort sig att köpa en Summit med XP-chassiet (med T-motion) Eller blir det ingen större skillnad förutom fotstegen och att styret är 3cm längre fram på XM??

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.876
112
63
Skellefteå
Skillnaden är marginell, skiljer det mycket i pris så gå på XP'n. Annars gäller väl den generella regeln, mil och skick.

Steffone

Aktiv medlem
15 nov 2013
70
0
6
Men vissa säger att Summiten blev mycket bättre med XM:chassiet?! Vad går hon miste om om hon köper en XP (fast med T-motion)?

trilla

Välkänd medlem
21 mar 2010
208
2
16
Umeå
Nyare är bättre. Enkelt. Men sen om det är värt slanten som man lägger är ju en annan sak.

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
0,5 l/mil för Summiten verkar ju otroligt lågt! Få bilar klarar ju ens det... dessutom att Axys endast dragit dryga litern per mil måste ja anses som fantastiskt. Nytron har jag ingen uppfattning om, de kanske drar strax under litern.
Nej nej....Det var mellan två tankningar, inte hela sträckan. I så fall skulle det vara sensation. Totalt vet jag inte förbrukningen för vi hade inte full tank på någon av skotrarna när vi startade. Skulle tro att nytron och axxysen låg en bit över 2 liter. Men det är imponerade tycker jag att summiten låg på halva förbrukningen. Som sagt, min sambo lekt e inte lika mycket som vi andra men för den delen så fis-körde hon inte heller och hon lekte en hel del också.

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
Men vissa säger att Summiten blev mycket bättre med XM:chassiet?! Vad går hon miste om om hon köper en XP (fast med T-motion)?
Jag hoppas någon har ett bra svar på din fråga för jag är sugen på att byta ut nytron mot något annat och prismässigt ligger ju xp bättre än xm, helt klart. Dyker det upp en xm till rätt pris så skulle jag inte tveka. Tyvärr känns nytron död på marknaden just för tillfället så den får nog vara kvar en stund till.

Steffone

Aktiv medlem
15 nov 2013
70
0
6
Det blev en Summit 600 XM -14 till min sambo. Lika bra att köra på det nya chassiet. Hon kommer inte få byta på ett tag nu.
Men tack för svaren.