Summit xrs-07, Summit xp, m7/m8 eller Assault?

Karlström

Välkänd medlem
27 dec 2009
162
0
6
Dalarna
Vilken av dessa ska jag köpa?
Bor i södra delen av dalarna men kommer åka mycket i Gördalen och Ljungdalen denna vinter.
Så nu ska renegaden säljas till förmån för riktig lössnö maskin.
Problemet är ju att snömängden här hemma brukar vara i klenaste laget. Dvs en hel del ledåkning.
Men jag är så otroligt less på att gräva/lyfta hela helgerna när man är upp och åker.
Vilken maskin rekommenderar ni? Med tanke på motor/variator problem mm...
 

mr.summit

Välkänd medlem
12 jun 2009
210
0
18
Malung
Alla skotrar oavsett märke har alltid någon svaghet, tycker man får gå mycket på den egna känslan man har om märke och eventuella problem. Själv är jag väldigt nöjd med min summit 800 xrs –07. Självklart är det ju lite justerat här och där men det tror jag man inte kommer ifrån på något märke. Jag har aldrig haft några större fel på vare sig motor eller variatorerna. Felena som har varit är mera förslitnings skador och det kommer vad du en har för märke. Har du åkt renegade så är du bekant med hur summiten beter sig. Du har helt klart en väldigt bra lössnömaskin i summiten original, med lite justering kommer du grymt långt.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Känns som du ska fundera om det är prioriterat att ha någorlunda ledegenskaper eller ej. Om du behöver kunna hänga med en del på led så säger jag xrs eller assault. Vill du ha renodlad lössnö är det helt klart en m modell från artic som gäller.
 

ollää

Välkänd medlem
11 sept 2009
150
0
6
lycksele
håller med speedo_4 , är det ren lössnö åkning så Arctic, men eftersom du ska köra på leden med så XRS eller Assault.
 

Karlström

Välkänd medlem
27 dec 2009
162
0
6
Dalarna
Det var tänkt att jag skulle köpa en xrs i våras, men ägaren ångrade sig å skulle ha den kvar.
Just nu finns det ju inte så många blocket men det lär väl dyka upp någon snart?
Hur är en m8-09 på led med sina fix float dämpare då?
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Det är helt klart en M8a du ska ha. Blir det mycket led så pumpa upp trycket i dämparna lite så blir den lite stadigare. Sen så är ingen lössnö skoter bra på led, men den hör ju inte hemma där heller, du får vara mer aktiv som förare men de gör ju körningen roligare. Sen när du lärt känna maskinen så blir de lättare å lättare att köra fort på led, så gå på en M8a.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
nackdelen med det stins skriver är väl att man kan få mycket genomslag på dämparna och därigenom mycket slitningar på maskin. Menar inte att det kommer vara ett stort problem men man ska helt klart ha det i beaktning. Kolla lite på youtube å jämför själv. Tycker personligen assaulten verkar vara bra i lössnön men det är jag det. Kör ju själv renegade från 2005 så man kanske inte ska uttala sig jämför tmed m8 då jag aldrig kört den i lössnö.
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Hur lång vill du ha? 141/144'' lr 153'' lr kanske ännu längre? Om du kan nöja dig med 141'' så kanske en Crossfire 800 141'' med en hörge Power Claw matta kan vara nått? Vill du ha en längre maskin så kanske en M8 HCR kan vara nått för dig, då dår du ju en grym lössnö maskin som är till för lite hårdare tag, precis som Assaulten :)
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
nackdelen med det stins skriver är väl att man kan få mycket genomslag på dämparna och därigenom mycket slitningar på maskin. Menar inte att det kommer vara ett stort problem men man ska helt klart ha det i beaktning. Kolla lite på youtube å jämför själv. Tycker personligen assaulten verkar vara bra i lössnön men det är jag det. Kör ju själv renegade från 2005 så man kanske inte ska uttala sig jämför tmed m8 då jag aldrig kört den i lössnö.
Du missförstod mig nog. :) Mena att han ska pumpa upp trycket i fram dämparna för att få dom hårdare och göra maskinen lite stabilare på led, men den kommer aldrig bli lika stabil som en Assault eller M8 HCR dom dom har bredare framvagn.

Som jag sa tidigare, du måste vara mer aktiv på maskinen som förare och det spelar ingen roll på vilken lång skoter du sitter, men de gör ju körningen roligare.
 

Karlström

Välkänd medlem
27 dec 2009
162
0
6
Dalarna
Ok. Problemet med assaulten och hcr är just att dom har bred framvagn.
Men en 09a m8 kanske? Eller en xrs?
Vad är skillnaden på dessa maskiner i hanterbarhet, styrka mm...?
 

RonnyK

Välkänd medlem
14 dec 2008
456
1
16
Malå
Ok. Problemet med assaulten och hcr är just att dom har bred framvagn.
Men en 09a m8 kanske? Eller en xrs?
Vad är skillnaden på dessa maskiner i hanterbarhet, styrka mm...?
Assaulten ska vara justerbar mellan 105,4 cm, 108 cm och 110,5 i spårvidd. En vanlig RMK är justerbar mellan 99,1 cm, 101,6 cm och 104,1 cm.
Enligt Polaris hemsida, måtten var för 2010. Nu vet ju inte jag hur mycket skillnad det känns mellan någon centimeter, men inte tror jag att Assaulten eller HCRn ska bli svåra att hantera.
 

wiiillle

Välkänd medlem
6 apr 2010
810
1
16
söderhamn
vi kör med en summit -09 och den fungerar mycket bra i lössnön men den går även mycket mjukt på led. vi brukar ibland sitta 2 pers på skotern och 2 st i pulka efter. och det fungerar problemfritt. och den är ju även lätt att hantera i snön..
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Givetvis ska du köpa en skoter som är gjord för lite led , typ en Assault? du kmr ju bara o längta efter puder om du sitter o kurar på en renodlad lössnömaskin efter leden?
Crossfire -10 verkar ju va en fin maskin om man får lite mil på den + att den lovordats för snöegenskaperna. lägg till 160+ motorn så tro jag du har en vinnare :D