sur ?? eller

DUTTEN

Välkänd medlem
4 sept 2008
258
0
16
UMEÅ
rave 800-01 jävligt svårstartad när motorn har blivit varmkörd och sedan har fått svalna LITE, varför mvh dutten.
 

DUTTEN

Välkänd medlem
4 sept 2008
258
0
16
UMEÅ
inga problem om den är varm eller kall bara ljummen, ca 5min väntan efter att man har kört den varm, kompet tror jag är ok aldrig gått varm efter nya kolvar 50 mil , mvh dutten, ingen som känner igen sig.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Du har ju inte riktigt kört in den än då, men mitt tips är att kolla kompet så kan man utesluta alla problem som skulle kunna vara runt kolvar/cylindrar sedan :) Och kolla då kompet kall, ljummen och varm och se om du hittar stor skillnad.
 
Last edited:

DUTTEN

Välkänd medlem
4 sept 2008
258
0
16
UMEÅ
vissa säger att det är membranen, i insugsgummina, tog bort dem ser helt tätt ut, vissa säger nålventilerna tog bort dem, tror de slår tätt inte helt säker eftersom jag är en rookie, detta verkar vara något som drabbar rave 800-01,hoppas någon känner igen detta,ps. hur kollar man egentligen att nålventilerna är ok, om det nu är de som spökar. mvh DUTTEN.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Ta lös den och blås den vägen bränslet kommer in, sen tryck du upp pinnen och då ska du inte kunna blåsa igenom alltså. Sen när du släpper ska du kunna blåsa igenom utan problem igen, ska inte fastna i något mellan läge eller så utan På och Av bara.
 

DUTTEN

Välkänd medlem
4 sept 2008
258
0
16
UMEÅ
ja då verkar ju de funka för när jag tryckte flottörerna uppåt så slog det tätt,och öppet när de hängde ner. fler ideer någon?,mvh DUTTEN.ps snart är snön här,ds.
 
R

Robin

Fortfarande inte tagit fram något mätvärde på kompet?
Det är en ganska avsevärd faktor, att du bytt kolvar behöver inte betyda att du kan utesluta läckage.
Moment drog du ihop cylinder, topp?
Stjärndrog du när du gjorde detta?

Hur ser stiften ut när du ska dra igång maskinen då den är svårt startad?
 

DUTTEN

Välkänd medlem
4 sept 2008
258
0
16
UMEÅ
ej gjort kompprov har ingen kompmätare, inte jag som renoverade, har aldrig kollat stiften vid de aktuella tillfälle.mvh dutten
 

kahuna

Aktiv medlem
7 mar 2007
78
0
6
Skellefteå
Har du kommit fram till någon lösning ännu?

Jag har samma sak på min mach1 670 -93. Den har inte gått långt (har väl kört 250mil på åtta år) och jag har bytt kolvringar i förebyggande syfte, inga vändkanter osv. Varje gång den får stå i 5-15 minuter efter att jag har kört är det kritiskt att få igång den. Antingen startar den direkt eller så blir det en avgasknall också dör den för att blisvårstartad sen. Då behöver jag hjälp av någon som håller in gasen max samtidigt som jag drar för att få igång den. Den blir aldirg sur annars och går bra, stiften har en fin färg och jag får beröm av skidoo-kunniga att motorn går så bra i övrigt.

Har läst i någon annan tråd att det beror på att man inte väntar tills den gått ner helt på tomgången innan man slår till dödaren, men jag vet inte om det är bara det!?
Den borde inte läcka i nålventilerna heller då jag köra den på biltrailer med kranarna på utan att den blir det minsta sur.

Answr mig vara rätt kunnig på motorer, men tycker att det här är lite konstigt.
 

lynxrider

Välkänd medlem
20 okt 2010
530
1
16
Nälden
hade en rave 800-01 för några år sen, men inga sådana prblem. Kan det inte vara större munstycken isatta för att ge lite extra till de nya kolvarna? och då kanske den får lite förmycket och blir lite sur när den fått kallna något? Prova hålla full gas när du drar i snöret och se om det hjälper. annars kan du väl kolla ppm slangarna så de sitter där de ska vara. skulle nog vara intressant med ett kompprov så du är säker att inte felet ligger där.
Lycka till!