Surar och går dåligt med jämn gas.

PakerT

Välkänd medlem
14 feb 2009
266
0
16
Lycksele
En vmax 500 -94 som efter renovering inte vill gå. Den startar bra och har jämn tomgång.

Men när man ska köra så känns det som att det går tungt, man ger mer gas och pang så kommer allt. Stiften är jätte blöta och vid ett tillfälle var det även bensin i baljan.

Samma sak när man ska iväg och trycker lite för mycket gas. Då brööölar den ihop och man får släppa lite.

Jag har kollar flotörenra och dom tätar perfekt.

Mvh patrik

Aragorn

Välkänd medlem
29 dec 2009
113
0
16
Piteå
Jag hade själv problem för 6-7 år sedan med min vmax 600. Drog kopiöst med bensin åt tändstift och gick som en potta. Gick ner på både hög och lågfartsmunstycke sänkte nålarna ett steg men det som gjorde susen var att byta "spridarna" som huvudmunstycket sitter i och nålen går upp och ned i. Har visst en tolerans på tusendelar. Yamahamekanikern som hjälpte mig var förvånad nu måste jag ta hem spridare för det här återkommer säkert för andra sa han. Efter det så är jag ootroligt noga med att dränera ur förgasarna vid varje säsongsslut. Har ej haft några problem sedan dess.

Hoppas det hjälper spridarna kostade då kring 400-500kr st. Så du kan ju testa det andra först.:blink1:

PakerT

Välkänd medlem
14 feb 2009
266
0
16
Lycksele
Felet är hittat.

Lite pinsamt att berätta att att den inte sura, den fick för lite bensin. Tackar
Christer för tipsen ( Motordepån Lycksele )

Kanske hjälper fler

Om skotern vid lite snabbare gaspådrag från tomgång

"Bööar,bååpar" men jämnt = för lite bensin
"Bööar,bååpar" öjämn, hoppigt = för mycket bensin

Bensinen i baljan kan jag inte förklara, men misstänker det ha att göra med full tank och avlastning från släp? Aja, nu går den bra :)

Mvh patrik