svänghjul ?

DUTTEN

Välkänd medlem
4 sept 2008
258
0
16
UMEÅ
hallå, hur låser jag bäst fast, svänghjulet vid demontering, vilket moment skall de vara på de tre mindre bultarna,samt muttern imitten, jag fick lös mitten muttern med handkraft det kan väl inte vara rätt. mvh DUTTEN ,rave 800-01.

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Bästa sättet är ju att hålla i variatorn, så gör då alltid jag. Har man inte variatorn på plats är det tyvär lite lurigare.

detblevzaida

Aktiv medlem
5 jan 2009
56
0
1
Östersund
ja, understående har ett mkt bra tips.

har för mig att det har funnits en moment tabell cirkulerande här på forumet, länkar om jag hittar.
annars borde det väl bara vara att ringa ÅF o fråga?

DUTTEN

Välkänd medlem
4 sept 2008
258
0
16
UMEÅ
tack, för alla bra tips, 125 nm på muttern , och jag fick bort min med handkraft, hur sjutton har den kunnat lossna, mvh DUTTEN

N

N_w

varför inte bara använda mutterpurran + momentstav 110nm sen får man vell dra lite mer om man vill vara exakt...? då behöver man inte hålla nå mycket alls... om du nu har tillgång till en :) annars är bästa lösningen att låsa variator som någon nedan skrev

skoter1

Medlem
23 jan 2009
12
0
1
andvänd absolut inte mutter puffran det kan göra så att veven vrider sej ha bara kvar start kransen och håll fast i den med en stor polygrip eller rörtång

N

N_w

ahhaha, alltså ska man inte dra åt variatorerna med mutterpurra? konstigt 3 skoterverkstäder där jag har praktiserat använder de mutterpurra till sådana åtdragningar varje dag på varje maskin... Nemen de kanske inte kan de dem håller på med?!