Svänghjuls mutter på rotax 600

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Hejsan.

Tänkte höra vad det är för storlek på muttern till svänghjulet på en enduro 600 -01??

Tacksam för snabba svar då jag ska iväg till garaget och riva lite imorgonbitti så man vet vilka verktyg man ska ta med sig :)

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Jo, så långt har jag också sett, men tänkte på storleken man ska ha på hylsan? Tänkte för bara för att det är m22 så behöver det inte vara samma storlek på "skallen" som på en vanlig m22 bult :)

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Japp, gnistan försvann förra helgen, så tänkte ta bort svänghjulet och kolla och mäta statorn då det inte vart nån skillnad med annan mpem box eller tändspole (ja jag vet att man kan mäta den på plats, men vill kolla skicket på grejerna när jag endå är där och skruvar) :)

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Jaha okej, det var ju inge roligt att du fått problem :/
Bytte stift på min idag, vilken skillnad det blev :D

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Nä, men man får räkna med lite skruvning imellanåt när man kör skoter tycker jag :)

Hehe okej, jo det kan ju göra viss skillnad med fräscha stift :)

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
finns det ingen gnista på den så sitter det 1 eller 2 givare utanför svänghjulet,tändläges givare,pajjar den så försvinner gnistan,man måste dok bort med svänghjulet för att se dom och byta dom sitter 2 om du har elback på skotern

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Tror jag har glapp eller något med mitt lyse, mitt halvlyse brukar slockna lite då och då, men har inte märkt att det blir så med helljuset ;O

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
finns det ingen gnista på den så sitter det 1 eller 2 givare utanför svänghjulet,tändläges givare,pajjar den så försvinner gnistan,man måste dok bort med svänghjulet för att se dom och byta dom sitter 2 om du har elback på skotern

Tändlägesgivaren är uppmätt, 227 ohm, vilket är godkänt..

Men har konstaterat att det antagligen är statorn efter att jag har mätt och kikat lite idag då jag bara fick ut 5 ohm mellan röd och svartröd kabel och det ska ju ligga på 15-20 ohm.

För övrigt tog jag inte bort svänghjulet idag..

Men tänkte fråga er om nån har nått bra tips på att hålla emot motorn när man ska dra lös muttern till svänghjulet?

MVH