Svår tolkat missljud.

Frogg

Medlem
27 feb 2013
18
0
1
Följande saker gjorda i jakten på missljudet.
Bytt kolvar,ringar samt nållager.

Kännt på stakarna efter några glapp men finner inga, så vitt jag kan känna.
tagit bort magnapullen ut i fall det skulle vara där spöket sitter.
Även rykt och slitit i vatiatorn och fläkten i jakt på känn bara glapp utan resultat.

Missljudet ville låta aom ett klickande på tomgången så jag rev ner och fann kolvar som var helt slut och därför byttes, inget ras med andra ord.
Kunde även få ett klick ljud när man drog variatorn fam och tillbaka innan bytet.

När nya kolvarna satt på plats så testades variatorn att dras fram och tillbaka igen men är ändå ett ljus där, inte lika mycket men ändå:wondering:. Det var då jag började plocka loss magnapullen osv i jakt på ljudet.

Är det nån som har några ideer om hur jag ska gå till väga med fortsatt felsökning? eller är detta ljudet normalt på gamla skotrar och nått man får leva med? eller finns det nå mer saker jag bör kolla upp? vill helst vänta med att klyva motorn tills alla andra ev fel är upp kollade.

Helt ny på forumet men hoppas nån vill hjälpa till i alla fall.

Skotern i fråga är en Polaris sport touring 1999.

Tack på förhand
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Jag sätter mina kort på variatorn.


Finns otaliga bussningar som kan vara totalt slut och ev helt borta i vikterna.

Börja med den enklaste sökningen i variatorn = Ta lös bara vikterna och kolla att dem har skaplig bussning/hylsor som löper i bultarna som håller dem. Kolla även alla plastglidytor som tar upp kraften i sidled.

De stora bussningarna som löper på variatorns axel i både locket och själva variatorn kan vara totalslut. Dem kan man kolla också utan att ta lös variatorn från motorn genom att bara ta lös fjädern och locket.
 

Frogg

Medlem
27 feb 2013
18
0
1
Tack för svar:).

Frågan är bara om det ljudet fortplantar sig så pass mycket i resten av motorn? Men jag ska naturligtvis kolla saken.

När jag vrider variatorna så rör det sig om ca 1-5mm dvs en halv cm som jag slår fram och tillbaka inga monster slag med andra ord. Snurrar jag den åt samma håll finns inte ljudet.
Och jag tycker ljudet kommer från motorn och inte variatorn, men ska åka och undersöka saken nu.

Ska loss med cylindrarna igen och undersöka hur ljudet låter utan kolvar i loppet och mindre belastning. I en vild förhoppning om att det inte ska vara något värre/djupare problem.

Tack för svar och återkommer när jag kollat variatorn och utan kolvarna i loppen..
 

Frogg

Medlem
27 feb 2013
18
0
1
Efter att ha lyssnat med stetoskåp efter ljudet så var det på kolvtoppen det hördes, lyssnade även av variatorn och den var tyst vid dom små rörelsena i alla fall.
Lyssnade även efter hela veven på blocket och hörde inga ljud.

Så jag släppte cylindrana (Var endast cylindrar på plats därav gick lätt att riva)
Kännde igenom stakarna men inga kännbara glapp kände på kolven ut i fall nya nållagren skulle glappa och det gjorde dom inte heller.

Sen tog jag och kände på ringarna och där var det glappet satt känns det som, tryckte ihop dom men kunde ändå känna att dom fyttade sig i ringlanden (nu pratar vi pytte lite).
Testade sedan att röra variatorn så som innan utan minsta ljud.

Kanske ringarna behöver lite spel för att dom inte ska fastna i ringlanden när allt blir varmt?
Eller är det nått annat som jag förbisett som kan ge upphov till ljudet? När kolvarna är monterade så är det minimalt max 1mm som man behöver vrida för att ljudet ska höras.
Är detta normalt?

Ska ringa försäljaren av kolvarna och fråga om hur stora toleranser det ska vara i ringlanden med kolvringen monterad ut i fall det är nått måndags exemplar av kolvar jag fått.

Mvh
 

Frogg

Medlem
27 feb 2013
18
0
1
Hejsan, tänkte ta att uppdatera ut i fall nån får liknande problem i framtiden.
Företaget som kolvarna handlades från hade märkt dom fel!!
Dom märker om med egna etiketter när prylarna kommer till dom från deras leverantör.

Tur att den lilla lappen från tidigare leverantörer satt kvar så den kollades med hjälp av ett annat företag, och visade sig tillhöra en helt annan skoter från 1980:weird:.

Ringde och förklarade detta för dom som det handlades av och visst var det fel kom det fram till slut.

Nya kolvar med rätt modell och nummer har nu landat på orten och man får ju hoppas dom stämmer bättre denna gång:wondering:.
Och dubbel kolla allt när ni köper nya kolvar, risken finns att om det har hänt en gång, så kan det ske felmärkning igen...

Mvh