svårstartad ET340

yamaha_et340

Medlem
30 jan 2009
24
0
1
Luleå
Hej, har en yamaha et340 som är omöjlig att få i gång kall utan att hälla soppa i cylindrarna, när den är varm startar den lätt.

Har bytt membran i soppapump, rengjort förgasaren, bytt soppafilter och tankfilter, tändstift och tändhattar men det gjorde ingen skillnad.
Har kollat kompet också låg på 8,5 på båda cylindrarna.

Ska det vara ett soppafilter utanför tanken också?

Någon som har nån aning på vad det kan vara?

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Sv: svårstartad et340

Har du kollat så att "choken" fungerar som den ska? Jag blev så less på att dra så många gånger för att få igång min så jag satte dit en primer och kopplade slangarna dit där separata oljan egentligen ska gå in i insugningsröret. Så nu har jag både primer och choke.

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Ifjol så startade min kanske efter 5-7 drag med choken. I år så fick jag göra som dig att hälla i bensin i cylindrarna då den var kall. Blev less på det och monterade primer.

Du har fräsch bensin i den då?

yamaha_et340

Medlem
30 jan 2009
24
0
1
Luleå
Har lagt märke till att soppafiltret är ibland fullt med soppa och ibland tomt på soppa, sen kan det helt plötsligt fyllas upp, skotern behöver inte vara igång för att det ska hända.f
Vad kan det då vara för fel?

andersgo

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
Hej !

Jag har samma sak på min ET340p -84. Kräver en sup eller två för att snurra igång.

Löste det sig för dig, fixade du primer istället?

/Anders

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
Jag tycker det låter konstigt att alla måste sätta dit primer. Har ägt 2 340 och båda var hur lättstartade som helst och Choken gjorde det den skulle utan krångel.