Svårstartad Lynx Enduro 600 -02

Melody

Aktiv medlem
28 mar 2009
70
0
6
Örnsköldsik
Hej!

Jag har lite problem med min Lynx. Ifjol påskas då vi var upp till fjälls var den jättesvårstartad. Det var i och för sig på hög höjd och ganska varmt ute, fast även på morgonen då det var lite kallare var den svårstartad...

Den blev sur nästan på en gång. Om jag startade den på morgonen men den råkade dö bara för att jag inte gasade lite så var den jättesvår att få igång igen. Vi kunde få ta upp stiften 5-7 ggr innan vi fick igång den.

Även när man kört den tills den blivit riktigt varm var den svårstartad, man fick ha full gas när man skulle starta den. Ibland fick vi ha full choke även fast jag kört den för 20 minuter sedan. Det slutade med att vi fick snöret i handen efter att ha dragit typ 1000 gånger!! :mad2:

Den gick även varm ganska lätt, men jag kom ju på i höstas vad det var för fel. Jag hade råkat satt på en värmare som värmer upp kylarvattnet. Jag trodde det var bränslekranen. :embarrest: Kan detta ha nåt att göra med att den lätt blev så sur också? (Jag köpte skotern för snart ett år sedan så jag har inte hunnit lärt mig hur den fungerar riktigt....)

Nu då det är lite kallare och man kör på hemmaplan vid kusten så går den ganska bra att starta, men ibland kan den få för sig att trilskas lite...

Vad är det för fel, är det bestyckningen eller är det nåt annat?

// Mvh Johanna

snow-man

Aktiv medlem
27 feb 2006
82
0
6
Vännäs
Hej!

Jag har lite problem med min Lynx. Ifjol påskas då vi var upp till fjälls var den jättesvårstartad. Det var i och för sig på hög höjd och ganska varmt ute, fast även på morgonen då det var lite kallare var den svårstartad...

Den blev sur nästan på en gång. Om jag startade den på morgonen men den råkade dö bara för att jag inte gasade lite så var den jättesvår att få igång igen. Vi kunde få ta upp stiften 5-7 ggr innan vi fick igång den.

Även när man kört den tills den blivit riktigt varm var den svårstartad, man fick ha full gas när man skulle starta den. Ibland fick vi ha full choke även fast jag kört den för 20 minuter sedan. Det slutade med att vi fick snöret i handen efter att ha dragit typ 1000 gånger!! :mad2:

Den gick även varm ganska lätt, men jag kom ju på i höstas vad det var för fel. Jag hade råkat satt på en värmare som värmer upp kylarvattnet. Jag trodde det var bränslekranen. :embarrest: Kan detta ha nåt att göra med att den lätt blev så sur också? (Jag köpte skotern för snart ett år sedan så jag har inte hunnit lärt mig hur den fungerar riktigt....)

Nu då det är lite kallare och man kör på hemmaplan vid kusten så går den ganska bra att starta, men ibland kan den få för sig att trilskas lite...

Vad är det för fel, är det bestyckningen eller är det nåt annat?

// Mvh Johanna
Hejsan! Har inte ägt en likadan skoter men syrrans kille hade liknande problem med sin enduro 600 -02. Slog igen nått av stiften vid kallstart. Vi uppmärksammade att den var "Jävulskt" känslig på choken. Nästan direkt man fick igång den, ner till halv och sen ingen.. Funkade betydligt bättre efter man börjat tänka på det här! Hoppas du blev lite klokare, kan vara värt att prova!

Melody

Aktiv medlem
28 mar 2009
70
0
6
Örnsköldsik
Volvolarsa: Vad är dpm? Är Lynxen mer känslig med bestyckningen? Jag hade en Ski-doo MXZ 800 -01 tidigare, den behövde jag inte bestycka om när jag for till fjälls.

Snow-man: Jo. min är också känslig på choken. Igår provade jag att sätta in en kupévärmare under huven för jag brukar ha problem med att jag inte orkar dra igång den. :lol: Provade med halv choke och den startade på 3:e draget, gick hur lätt som hellst att starta den! Jag stängde av choken direkt sen... Jag kommer fortsätta med att använda kupévärmare i alla fall. :ciao:

Men hur ska jag göra om jag har på hel choke och startar skotern och den råkar stanna. (Då jag stängt av choken helt måste jag hålla lite gas första dryga minuten så den inte stannar, men ibland har det hänt att den råkat stanna för att jag inte hunnit ge lite gas.) Efter det brukar den ju vara helt omöjlig att få igång. Hur ska jag göra då...? Den blir sur på en gång och den startar inte utan choke. I och för sig blir den mest så här när det är riktigt varmt ute, är det bestyckningen som är fel då?

Lynx 00

Välkänd medlem
11 feb 2008
216
0
16
Östersund
Tjena

Har haft många lynxar i mitt liv även samma modell som du har nu har haft samma symtom som dig några saker som du kan kolla som jag har haft fel på soppa pump, tätt mynstycke i förgasare, bestyckning mm troligen är det något i förgasaren eller soppapumpen kolla även komp allt över 8kg är ok i alla mina fall har det varit något fel på bränslets väg till motorn dvs pump eller förgasaren ett annat förslag kan vara att sätta ditt en primer om det inte sitter en sådan redan min startade alltid på första rycket efter att jag hade satt dit en sådan hör av dig om du har några andra frågor eller om du får till den