Svårstartad när motorn är varm

Johcar

Ny medlem
10 jan 2022
2
0
1
47
Järfälla
Har en Polaris 600 Rush-2010 som är svårstartad när den är varm. Då behöver man ge full gas samtidigt som man drar igång i den för att den skall starta överhuvudtaget. Står den dock minst en halvtimme eller mer så den är kallare startar den på två ryck utan att ge gas. Rushen har insprutning, så det är inte ett förgasproblem. Några tips på vad jag skall felsöka? Maskinen har bra komp.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.765
844
113
Kramfors
De är mest troligt tps givaren som behöver nollas, de är extremt känsliga på om den står lilla minsta fel. Den går förmodligen lite surt på tomg när den är genomvarm och står på tomg mer än en minut också?
Du måste va extremt noga då du ställer in tps. Ex om de ska va 0,7v så duger de inte om den står på 0,72 eller 0,68v.
Finns filmer på youtube hur man gör.

Reactions: Johcar

Johcar

Ny medlem
10 jan 2022
2
0
1
47
Järfälla
De är mest troligt tps givaren som behöver nollas, de är extremt känsliga på om den står lilla minsta fel. Den går förmodligen lite surt på tomg när den är genomvarm och står på tomg mer än en minut också?
Du måste va extremt noga då du ställer in tps. Ex om de ska va 0,7v så duger de inte om den står på 0,72 eller 0,68v.
Finns filmer på youtube hur man gör.
Tack för tipset. Skall kolla och testa det. Den går dock inte surt på tomgång när den är varm. Har inga andra problem än att den inte går starta utan att ge full gas när den är varm/halvvarm.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.765
844
113
Kramfors
Tack för tipset. Skall kolla och testa det. Den går dock inte surt på tomgång när den är varm. Har inga andra problem än att den inte går starta utan att ge full gas när den är varm/halvvarm.
Ok då står tps givaren inte fel så den ger för mycket volt/bränsle för de brukar ge fet gång och att man måste hålla gas för att starta dem varm. Men de kan ev bli liknande fenomen och den står på för låg volt, då kan den få för lite soppa så man måste gasa vid start. Jag de är bara hålla tummarna att den står lite fel.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Det värsta skrotet jag ägt i mitt liv, en -96 Polaris Ultra, betedde sig precis så då den hade dålig komp. Lättstartad kall, hopplös, eller snudd på , då den var varm.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.765
844
113
Kramfors
Kan va luft. kör upp den mot en snöhög så expansionskärlet kommer lite högre än tunneln och låt den gå på tomg med kylarlocket av i några min de räcker. De duger att vinka upp den på sidan också åt vänster så expantionskärlet hamnar högre. De är väldigt lättluftade.
Termostaten kan såklart kärva så kolla den genom att koka den för då ska den öppna sakta men säkert och vid nerkylning ska den stänga sakta men stabil fart.