Svårstartad Viking när varm

DKT

Medlem
6 mar 2011
18
0
1
Nykvarn
Hej!
Helt ny här. Har pecis köpt en Viking III-01 som ska gå som arbetsmaskin och touringmaskin på farsans gård och i funäs.

Den är superfin, har gått 700 mil och går bra. Startar superlätt när den är kall. Nu till problemet. Om man kört den och stänger av och sen försöker starta den om några minuter är det nästan omöjligt, den tänder inte. Om man får igång den så är det med full gas. Om man väntar en halvtimme till motorn kallnat startar den jättelätt igen. Vad kan vara fel?
 

tree climbers

Välkänd medlem
11 feb 2011
436
1
18
norrbotten
Dom tre vanligaste felen på vikingarna är: 1.tändspolen 2.Cylinderfotspackningen 3.strömspolen i motorn.

det låter som att det är cylinderfotspackningen som läker.
 

DKT

Medlem
6 mar 2011
18
0
1
Nykvarn
Tack för tips så långt! Choken ska jag kolla. Hur kollar man cylinderfots packningen? Komptest? Har kört idsg igen och kan ge lite fler ledtrådar. Den avgassmäller ibland när man kör startmotorn. Efter det startar den.Jag uppfattar tändstiften som torra när jag kollar dom. Fler tips?
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Dum fråga; men har du provat byta fabrikat på tändstiften? (eller bytt stift överhuvudtaget?)
 

DKT

Medlem
6 mar 2011
18
0
1
Nykvarn
Ingen fråga är dum i min värld! Nej, har faktiskt inte hunnit testa det. Konstaterade bara att dom såg fräscha, kanske lite svarta, ut. Tänkte inte det kunde vara fel på dom när den startar så bra kall?
 

DKT

Medlem
6 mar 2011
18
0
1
Nykvarn
Nu har jag provat lite igen. Bytte tändstift och sprutade startgas. Märkte ingen skillnad. Dock undrar jag om det kan vara choken som strular. Det jag märkte var att den går trögt tillbaka. När man släpper den från läge 2 vill den liksom inte gå tillbaka själv utan man får trycka in den. Plus att när den går på tomgång räcker det att jag pillar lite på chokevire infästningen på fuggen för att den ska tvärdö. Hur funkar choken i själva förgasaren, finns det något där som kan gå trögt eller är det bara i Viren så fall? Jag får intrycket att choken typ skakar i lite när man kör för att på så sätt göra motorn sur när den ska startas igen. När jag trycker ner viren manuellt och ger halv gas går den igång på 3 sekunder typ.

Jag skulle säga att stiften såg ut som det övre av de här när jag skruvade ur dem när den inte startade. Behöver ju iofs inte ha med startproblemen att göra.
 
Last edited:

Grubblarn

Medlem
18 jan 2009
36
0
1
Luleå
choke kolven kan kärva i förgasaren, ett inte ovanligt fel på dessa. är bara en liten kolv som löper i förgasar huset med tight passform. kan bli lite beläggningar på den som lätt putsas/tvättas bort. Om du skruvar ur den sätter den lilla pinnen som sticker ut nedåt på kolven i en borrmaskin och håller en mycket fin smärgelduk mot den och putsar den en stund. stryk lite olja på den och kolla att den går lätt i hålet. Kan ju även vara vajern som går lite tungt. Kolla även så det finns spel ca 1mm (max) när du lyfter vajern från justernippeln på förgasaren (lossa/dra upp gummihättan först som sitter där vajern går ned i justeringen. Om du släpper justeringen några varv är det bara ta en nyckel och gänga ur choke kolven ur förgasaren, haka ur vajern och den är lös. OBS tappa inte returfjädern i motorrummet. Kolla även bränsleblandskruven för lågfart/tomgång. Sitter upptill närmast insugsgummit. Skruva mycket försiktigt in den till stopp med en liten radiomejsel endast hållen mellan pekfinger och tumme. Sedan skruvar du ut den ganska exakt 1 varv. Alltså något snålare än fabriksrek. som är 1 1/4 varv Du kan ju räkna varv när du drar in den, ofta är de lite onödigt fett ställda typ 1 1/4 - 1 1/2 varv Om den haft den inställningen så kan tomgången gå upp lite pga den magrare blandningen, den justerar du bara ned på den större plastskruven på högra sidan av gasaren
 

DKT

Medlem
6 mar 2011
18
0
1
Nykvarn
Härligt! Gjorde precis som du sa idag. Fick choken att funka perfekt och sen skulle jag kolla tomgångsskruven. Den var urvriden 3,5 varv! Justerade till 1,25 och nu startar den ruskigt mycket lättare. Tack!