svårstartad!!!!!!

DUTTEN

Välkänd medlem
4 sept 2008
258
0
16
UMEÅ
hallå, här kommer lite frågor gällande en lynx rave 800 -01,när maskinen är kall,startar på 2 drag,sen när man har kört skotern varm,slår av och väntar ca 10 min, då får man dra ca 20ggr, samt hålla gas, har ej varit så förut så nåt har hänt, frågan är då alltså vad samt vad man gör åt detta. hoppas att någon känner till detta fenomen, tacksam för svar.

hilppari

Välkänd medlem
31 jul 2004
104
0
6
FINLAND
hallå, här kommer lite frågor gällande en lynx rave 800 -01,när maskinen är kall,startar på 2 drag,sen när man har kört skotern varm,slår av och väntar ca 10 min, då får man dra ca 20ggr, samt hålla gas, har ej varit så förut så nåt har hänt, frågan är då alltså vad samt vad man gör åt detta. hoppas att någon känner till detta fenomen, tacksam för svar.

Brukar oftast tyda på gles maskin, så minst nya kolvringar, helst hela kolvpaketet så löser det nog sig... försök komp mäta maskinen så lär du nog se om det är kompressionen som det är fel på :)

Lycka till

VändhjuletFTW

Välkänd medlem
20 mar 2008
648
1
16
Malå
Jo, men jag brukar lösa det genom att trycka på Caps Lock, du har förmodligen kommit åt knappen av misstag :ciao:
HAHAHA, skrattade just magen ut och in över ditt svar !:ciao:

Hade samma problem förra påsken. Sket fullständigt i det och för jag var körkåt nå jäkulskt och hade nybytt kolvarna. Sista dagen på påsklovet for jag ut på sista turen och den skar på ena cylindern. Fabrikationsfel på kolven enligt min ÅF, så jag fick ny kolv och cylinder av AC. Så ta och kolla upp dina kolvar!

DUTTEN

Välkänd medlem
4 sept 2008
258
0
16
UMEÅ
nya kolvar och ringar för 100 mil sedan, tack för alla värdelösa svar,227 visningar av skoterintresserade killar , och ingen har koll eller orkar svara ,tack för mig .måste finnas ett seriöst forum någon annan stans,HEJ,FRÅN CAPSLOCK,,

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
.. jag skulle också kolla kompen varm vs. kall..
de spelar ingen roll om din manskin har gått 100mil, om, den har gått varm nån(några) gång (beroende på hur länge man nötte på fast den kokade). Detta kan ge kolvringarna nog med stryk för att de ska tappa sin spänst och inte hålla tätt när värmen stiger där inne..

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Jag hadde en Rave 643 för lääääänge sen,den gjorde exakt likadant,starta jämnt på en gång,körde man den varm och sen stängde man av den på en gång så blev det,de där fenomenet,men om den fick stå på tomgång 1 minut innan man stängde av den så funkade den,bytte man stift på den när den va så "dum" så funkade den på en gång,så mitt förslag,kolla om du kan köra på andra stift,eller sitter det rätt stift i den?körde på racingstift å dom var värdelösa