svårväxlad jag 500

macq

Medlem
8 dec 2008
36
0
1
Timrå
jag har en super jag 500 -88 som inte går att växla med motorn igång.. stänger jag av den går det hur lätt och fint som hellst..

den tjuvdrar även vid tomgång.. tror att remmen är för kort eller att sek. variatorn går ihop för mycket.. men att variatorn ska gå ihop för mycket.. känns lite skumt att den skulle börja göra det helt plötsligt..

kan det vara att den tjuvdrar på remmen som orsakar att den är svårväxlad ?

Strongliquid

Välkänd medlem
28 feb 2007
200
2
18
Boden
www.fordson.se www.opfs.net
Jepp.
Få dit en rem av rätta modellen/skruva till sekundären/motorfästena så att problemet löses.

Har likadant på min sedan jag la på reservremmen, visade sig vara lite annan modell, så det går bra att lägga i backen, men när man ska framåt så måste man slå av den, så ser man och hör att den klonkar i.

Om man är snabb på nyckeln så kanske man kan säg att man har el-back.
:laugh:

macq

Medlem
8 dec 2008
36
0
1
Timrå
ok.. men man får tacka för det snabba svaret.. men vad är det som händer ? .. för bromsar man fasst sekundären med bromsen så står den ju bevisligen stilla.. men går ändå inte.. eller är det inte så enkelt ?

hur högt ska remmen ligga på sek. variatorn ? .. ska den ligga jämns med kanterna eller ska den ligga lite nedanför ? för motorn är bytt och inte omöjligt att motorn sitter lite annorlunda nu..