Svag gnista, svårstartad ibland.

c2h5oh2

Medlem
18 dec 2012
14
0
1
Norrland
Hej,

Har en Ski doo Safari - 94 med kombinerad cdi och Tändspole (sitter i samma box). Den startar på första rycket när den stått stilla en längre tid (oavsett om den stått ute i -10 eller inne i varmgarage). Det går lätt att starta om den men inte om den varmkörts och sen stått stilla en stund (någon minut), då får man hålla på och dra länge för att få gnista. Har mätt tändkablar och resistans i kablar från motor samt kopplat ut all annan el. Har ni några tips på hur jag fortsätter felsökningen? Är det värt att byta tändkablar stift och tändhattar? Har redan provat nya stift utan skillnad. I manualen står att det ska vara stift utan resistans, men det bör väl inte påverka gnistan?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Ohmmät tändspolens högspänningslindning (alltså mellan tändhattarna). Troligen bör det vara mellan 5 och 20 kohm. Skulle det vara något fel så är det troligen mer eller mindre avbrott. Resistansen ska vara stabil och får inte ändra sig för att du t ex polvänder multimetern eller knackar på CDI/tändspole. Ohmmäter du mellan endera tändhatten och jord ska det vara oändlig resistans.

Det kan också vara idé att ohmmäta spolarna på tändplattan, om du kan få fram uppgifter ur t ex verkstadshandbok om vad som är korrekt resistans. Ett vanligt fel är dålig kontakt i skarvarna mellan de tunna spoltrådarna och utgående kablar från tändplattan, det brukar visa sig som högre resistans än vad som står i spec och dessutom olika mätvärde beroende på hur man polvänder multimetern.