svagt lyse et 340 -83

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Hej!

Gummans et 340 -83'a har ett problem med lyset, det lyser konstant svagt, spelar ingen roll om man kör hel eller halv-ljus, provmonterade ett litet extraljus, och resultatet är att då lyser lamporna ännu svagare.

Kan det vara voltregulatorn? det är en pirat, inget jag monterat men en likadan som jag själv just satt på min skoter. Den ser ganska ny och fräsch ut.

Kan det vara något annat än voltregulatorn?


En annan fråga, tänkte fixa backväxel till den i sommar, och undrar om transmissionen från nyare et-chassiet passar det också? eller måste det vara från gamla chassiet?

Tacksam för svar.

//Dennis
 

neiphlim

Aktiv medlem
11 jan 2006
56
0
1
GAGNEF
Så här hade jag på min -87ans 3300 och det visade sig att min handtagsvärme hade sagt upp sig... Hade man handtagsvärmen på så gav det ett svagt ljus (all el gick till att få fart på värmarna) slog man av värmarna så vart det en herrejössesupplevelse då det lyste som tusan.

Mitt tips är att följa kablarna och titta så inte nån strömkabel ligger och jordar. eller nåt som är trasigt (som ovan) som drar ström.

Om voltregulatorn går sönder så skickas väl mer ström ut och fenonmenet skulle va att lamporna gick sönder hela tiden...

Kan ju även vara ljusspolen som kan vara på g att ge upp
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
tror inte den har handtagsvärmare faktiskt, ska kolla, och om den har det så tar jag bara bort dem, för de används iaf inte. Dålig voltregulator har enligt mina erfarenheter antingen brännt lampor direkt man nuddar gasen, eller så har lamporna pendlat i styrka för att efter ett tag brinna.

Jag har inte varit med om att det ska lysa svagt, men vill inte utesluta att det kan vara felet, då de mest knepiga saker kan hända med de mest enkla grejerna.

ljusspolen har jag själv klurat på, men vet inte vilken det är eller var den sitter...

(antar att den sitter bakom svänghjulet på tändplattan, men det är bara ett antagande)

vill ha andras tankar och idéer innan jag börjar riva.


//Dennis
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
tjae, vi kör faktiskt ganska långa svängar med våra gamla skotrar, och dessutom börjar vi köra så fort snön kommer, så lyse är ett måste.

Ska börja med att kolla handtagsvärmarna, är det inte det, så blir det voltregulatorn, funkar inte det, så får jag börja kolla ljusspolen...

h4 sitter i, lyser med ett guldaktigt sken, så full kräm får de inte, lååååångt ifrån.


jaja, imorrn blir det en pimpelresa iaf, och denna säsongen är lyskravet borta hehe.
 

neiphlim

Aktiv medlem
11 jan 2006
56
0
1
GAGNEF
tror inte den har handtagsvärmare faktiskt, ska kolla, och om den har det så tar jag bara bort dem, för de används iaf inte. Dålig voltregulator har enligt mina erfarenheter antingen brännt lampor direkt man nuddar gasen, eller så har lamporna pendlat i styrka för att efter ett tag brinna.

Jag har inte varit med om att det ska lysa svagt, men vill inte utesluta att det kan vara felet, då de mest knepiga saker kan hända med de mest enkla grejerna.

ljusspolen har jag själv klurat på, men vet inte vilken det är eller var den sitter...

(antar att den sitter bakom svänghjulet på tändplattan, men det är bara ett antagande)

vill ha andras tankar och idéer innan jag börjar riva.


//Dennis
Handtagsvärmen var bara ett exempel, det kan ju vara något annat som tjyvdrar. (Men detta var felet jag hade på min, det kan vara något annat på din.)

Du har alldelels rätt! Ljusspolen sitter bakom svänghjulet.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Lyfter min gamla tråd igen då jag nu sett att det finns två ljusspolar till et340, yttre och inre, åker man på att byta båda? vilken gör vad osv? någon som vet?

//Dennis
 

Mr Sm-X FR

Välkänd medlem
17 mar 2007
538
0
16
Lauker
Inte kan du ha en ytre och inre ljusspole men därimot tändspolar sitter ute och inne, bägge ljusspolarna sitter i svänghjulet, prova ohm mäta spolarna så ser du vad det är som är trasigt, eller slit ut voltregulatorn och se hur mycket ström den ger på tomgången utan regulatorn