Svarva drivhjulen??

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Har sett firmor som erbjuder svarvning av drivhjulen pga att dom tydligen ofta inte är helt "runda" elelr om det är centreringen som inte är hundra.

Finns det några nackdelar att jämna till drivhjulen? Förutom att ytterdiameter ev. minskar med någon mm? Jag tänkte fixa min drivaxel nu då jag ändå har bort allt.

henke_n92

Välkänd medlem
24 mar 2009
168
1
18
Skellefteå / Boden
Har själv svarvat till några drivaxlar, det enda jag tycker kan ses som "problem" är om hjulen sitter mycket felaktigt så man måste svarva bort ca 2mm på vissa ställen så blir det ju en plattare "skalle" på den som jag då brukar runda av med grovt sandpapper. Men kanske att dem sliter på mattan om man inte rundar av kanterna igen?

Annars så ser jag inga nackdelar med det.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag såg också det problemet att om man tar bort för mycket blir det vassa kanter

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
går dessutom använda en träsvarv om man stabiliserar verktygen, eller om du har en komperssor så kan du spänna fast ena sidan påmotorn, och fixera andra, så har du en hemmabyggd "svarv", så gjorde jag:p

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
KOmpisen skall fixa det ikväll eller imorgon har har en lite större svarv än mig :)