svarva variatorerna ?

Bengan89

Välkänd medlem
14 jul 2006
274
2
16
Har en liten fråga angående variatorerna. Man vill självfallet ha dom i fint/bra skick men jag har typ "avlagringar/små märken på insidan där remmen ligger, till frågan är det en dålig ide att svarva av dom så att man får en blank och fin yta?
vi pratar inte om att svarva bort halva variatorn utan endast max 1mm.
är det något som kan strula till det och vad blir nackdelen om det blir någon?
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Är det gropar i skivorna ? Om det inte är det så tycker jag att det känns onödigt med att svarva av ytan.
Du behöver bara ett finare sandpapper för att rugga upp skivorna igen och putsa dom till en fin yta .
 

Bengan89

Välkänd medlem
14 jul 2006
274
2
16
Nä är inte nå gropar, är det så bra att polera med polermedel? Blir det inte lite för halt så remmen slirar ?
 

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Nu kan jag inte detta men skulle gissa på att det går bra att polera med någon vanligt medel för att sedan tvätta med någon avfettningsmedel, thinner mm. För att det inte ska bli slirigt.

Men som sagt detta är vad jag själv TROR.
Lycka till!


//joel
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Bräkleen bromsrengörning funkar till rengörning på skivorna , du behöver inget polermedel utan använd sandpapper eller slipkloss i samma kornstorlek typ våtslippapper , tvätta sedan av skivorna med bräkleen och låt torka .
Och sätter du på ny rem så diska av den innan med vatten å diskmedel för att få bort oljerester efter tillverkningen. (Eller bara montera ,det gör jag ;) )
 

stefanden

Välkänd medlem
21 feb 2011
204
0
16
Nu vet jag inte om det är båda variatorerna det gäller men på minhar det hänt att det fastnat lite klet på primären och då har jag bara lagt av remmen och haft lite smärgelduk å putsat när den går på tomgång, den bakre får man väll putsa så gott det går ändå...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.240
1.080
113
Stora Blåsjön
Skulle avråda att jobba med variatorerna när motorn är igång väldigt lätt att det går illa med händer & fingrar.
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Ytan behöver inte vara spegelblank , om du tycker 400 är för grov så gå bara upp lite grann till högre tal så får du ett finare papper ,men om man ska ta av ärg och gamla remrester så behöver du ett papper som river lite grann och då går det bra med ett 400 papper , man putsar ju inte som en tok när man använder papperen :) men gå upp lite grann i antalet korn om det känns för grovt ;) typ ett 800 eller liknande
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.815
851
113
Kramfors
400 korn är perfekt och man slipar endast tvärsöver skivorna inte i rotationsriktningen! Jag slipar av variatorerna på det sättet såfort jag får lite svartstreck på dem eller inför toppfarts test ,dragracing.

Tvätta med spri/bräklen mm ska man tydligen inte göra enligt experter för det sluter porerna i aluminiumet och stänger in skiten från slipningen som sedan slits fram av remmen = halt. Endera torkar man bara av med skithuspapper (torrt) eller så tvättar man med diskmedel o vatten med noga eftersköljning.

Samma sak gäller vid tvättning cylindrar/kolvar som man slipat på.
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Ja ja det är ju sant vatten och diskmedel är ju det bästa men bräkleen på burk det lättaste ;) vatten å diskmedel även på ny rem ;)

400 korn är perfekt och man slipar endast tvärsöver skivorna inte i rotationsriktningen! Jag slipar av variatorerna på det sättet såfort jag får lite svartstreck på dem eller inför toppfarts test ,dragracing.

Tvätta med spri/bräklen mm ska man tydligen inte göra enligt experter för det sluter porerna i aluminiumet och stänger in skiten från slipningen som sedan slits fram av remmen = halt. Endera torkar man bara av med skithuspapper (torrt) eller så tvättar man med diskmedel o vatten med noga eftersköljning.

Samma sak gäller vid tvättning cylindrar/kolvar som man slipat på.
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Blir fundersam då så många föreslår och säger att man skall slipa skivorna på variatorerna !!!! ..
Av vilken anledning ??? , kan ju inte mena att en grov yta ger bättre grepp än en slät , vilket ger mest anläggnings yta tror ni .

Slipar ALLDRIG mina variatorer , gör ren dom med aceton och möjligtvis med en scotch brite om det är mycket gummirester , skulle alldrig falla mig in att slipa med sandpapper .

Ni gör som ni vill , men i min värld och många med den så slipas det inte , och absolut inte med tron att få bättre grepp !! .

Får man inte grepp ligger problemet i något annat !
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Nu vet jag inte om det är båda variatorerna det gäller men på minhar det hänt att det fastnat lite klet på primären och då har jag bara lagt av remmen och haft lite smärgelduk å putsat när den går på tomgång, den bakre får man väll putsa så gott det går ändå...
Snälla! Stäng av skotern nästa gång! Inte roligt att tappa fingrar!! Tro mig jag vet hur det känns att hålla fingrarna i fel hand. Får rysningar bara jag tänker på en snurrande primär. Angående ämnet så brukar jag putsa bort skit med scotchbrite när remmen ändå åker av av någon anledning.