Svetsa i magnesiumblandat motorblock?

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Nu är jag väldigt less detta, köpte mig en crossare (RM 250 -00) som verkade riktigt fin, det första jag gjorde när jag tagit ner den från släpet var att ge den en liten snabb service, lufta gaffeln, kollade luftfiltret, bytte olja.. Men då när jag drar åt bulthelvetet så drar jag för hårt och gör gängpaj :mad2: (drog inte specielt hårt men det räckte tydligen)

Happ, tar det imorgon då! tänkte jag.. Fixade dit en helicoil gäng så var det problemet ur världen, trodde jag.. trots att den nya oljepluggen satt som en smäck så läckte det.. Märkte sedan att det var 2 små sprickor i blocket runt oljepluggen och förstod då att det var anledningen till att det blev gängpaj om det inte redan var det, det är i såna lägen man blir förbannad och förstår varför säljaren sålt och man inser att man blivit lurad..

Nu till min fråga: Det är ju blandannat magnesium i motorblocket och det blir ju inte alltid tätt att svetsa i? Något som vet hur jag kan fixa detta? Behöver ju inte vara en crossare precis utan kan lika gärna vara nån som har fått tätt i någon motordel med magnesium i.

MVH:)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.250
1.086
113
Stora Blåsjön
Svårt att säga direkt, beroende på hur mycket magnesium det är inblandat.
Men har tidigare fått ett honda block cr250 -93 svetsat och ena blocket på suzuki rm250 -99 var svetsat och det såg både bra ut och var tätt.

Annars så brukar man hitta fina motorblock på ebay som kostar typ samma som att lämna iväg sitt gamla på svets.
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Farfar min svetsade ett block till en cross. Då lyckades dom hitta ett annat block som var någon liknande legering, och de skar remsor av det blocket (Som lod/svetstråd)och tiggade ihop det spruckna blocket. (Svetsades av proffs på industri)

Eller så gör du som asker säjer då dollarn är hyffsat låg :D
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Ja, man är ju inte specielt sugen att klyva motorn såhär mitt i sommaren men kan ju vara värt att pröva göra som du blomdahl sa och om det inte fungerar så äre väl sista utvägen att kolla ebay och klyva, sen får man ju se om nå lager behöver bytas och hur kolven å cyllen ser ut på samma gång..
Har en kompis med ett block som han slagit sönder från en kx-97 som han förmodligen ska slänga.. Det borde väl vara väldigt lik blandning om inte samma eftersom kawasaki och suzuki har samma motorer?
(jag är ingen svetsproffs men tur som man har så har bror min nyss gått ut 3an industri, svets på gymnasiet och har flera duktiga kompisar)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.250
1.086
113
Stora Blåsjön
Ska du svetsa blocket så ska du ju ändå dela blocket. Inte kul att svetsa saker med olja invändigt... dessutom så ska det du ska svetsa vara riktigt rent både ut och invändigt även i sprickan annars blir det bara skit.
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
kemisk metall. beror lite på vars och hur det är sprucket iof. men gör ordentligt rent med breaklen och slipa upp lite i sprickorna innan.
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Har prövat kemisk, men spricka är både på sidan och som ovanpå å jag har inte lyckats få det tätt. Tack för alla svar! Kan återkomma med hur jag gjorde.. Är det nån annan med en annan lösning kan ni gärna skriva den :)
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Mega metall knådsticka eller motsvarande brukar funka till fuskrep.
Vänd crossen upp och ner, Slipa upp och tvätta med flera lösnignsmedel så att det är helt tort.
Knåda på massa och låt det härda. Har du tur så får du det att funka tills vintrn då du kan riva och svetsa.