Svetsa kälke till skoter. Tips?

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Tjänare!
Hade faktist tänkt att skarapa ihop lite skrot och bygga en KÄLKE till våran Grizzly. Men det är inte rigtigt spikat, men själv tycker ju då jag att det är bra så att jag kan få lära mig att svetsa :) Och med KÄLKE menas det en enorm sådan, inget man sätter bakom en vanlig familje maskin! ;)

Hade tänkt ett öppet utrymme som ska avändas som bagage utrymme längst bak. Och framför allt sitter man. Och senare kanske vi bygger nåt av trä som man sitter i med lutat ryggstöd och med ett litet fack bakom ryggen som man kan sätta saker i. Men det blir inget stort fack iaf.
Så det blir en stor kälke.

Ska använda profilrör av "fyrkantig" typ och
"L" profiler. Vet redan hur jag hade tänkt att pussla ihop dom men behöver lite tips om hur man ska svetsa. Och hur jag ska placera draget, vad kan jag använda för stötdämpare och var ska man placera dom, vad för skidor och bredd samt längd. Behöver tips liksom om sånt där :rolleyes:

Vet inte om jag ska göra lite som dom här har gjort, med draget och stötdämpningen: http://www.alert.eu/upload/bilder/kalke.jpg
http://www.fyndtorget.se/users_images/33132.jpg

:hello: Tack på förhand! Alla tips är välkommna! ;)
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
de där är ett bra koncept på kälke som du länka.. har funnits länge å fungerar.

om du aldrig har svetsat förut så använd en MIG svets..betydligt mkt lättare än en PINN svets eller TIG.

sen när du svetsar så ska du som pendla mellan dom två olika bitarna....alltså, om du svetsar i ett hörn så ska du tex börja på vänster bit och gå sakta över till höger bit..svårt å förklara=)..

draget ska du se till så att de går så gott som rakt bakåt för att undvika onödiga krafter på dragkroken vid hög belastning..samt att kälken hänge på bättre i gropar enligt mig..
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
35
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Helt klart ska du bygga en timmerdoning som du länkade till! (Längst ner, andra bilden)
Farsan byggde en låda till sin timmerdoning, satan så mycket man fick med sig. Och den
är även skön att åka i fastän den inte har någon fjädring. Skönare än modellerna på
första bilden iaf. Väldigt bra koncept, och den är ju väldigt fäljsam eftersom den är ledat!

Ska försöka hitta någon bild.
 

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
tips på svetsning som tidigare sagt är ju om du är ovan börja med mig. sedan pendla som ovan sa men som halvmånar med böjen åt de håll du svetsar och var inte rädd för att svänga ut mycket mellan plåtarna. sedan om de blir va ska man säga en svets som inte bränner ner riktigt måste du vrida på mer kräm och tvärt om om du bränner hål mindre men de förstår du förmodligen redan.

va de gäller släden de viktigaste vad de gäller draget tycker jag är att du bör bygga en fjädrad drag tex med ett rör som ligger i ett lite större rör och bak på de större röret så sätter du en fjäder hyffsat stark och den mindre stången fortsätter igenom och bakom där sätter du som en stopp platta.

va de gäller skidval så kan man ju använda fantasin i oändligheter om de ska vara billigt men bra. ja vet att många har byggt med liknande plåt som används till tak men sedan kan man ta skidor från en skoter å bygga med 4 skidor eller 2 kan ju få en skoter som blir mer smidig kan ja tänka mig med 4 skidor.

är ´ganska svårt å förklara men fråga gärna om nåt som är krångligt eller som du skulle vilja få tips om kan ja försöka hjälpa så gott ja kan ;)
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
35
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
TEXT....viktigaste vad de gäller draget tycker jag är att du bör bygga en fjädrad drag tex med ett rör som ligger i ett lite större rör och bak på de större röret så sätter du en fjäder hyffsat stark och den mindre stången fortsätter igenom och bakom där sätter du som en stopp platta.
...TEXT
Varför ska man ha ett fjädrat drag? Är det inte då bättre att ha en liten
dragring och ett ledat, men ofjädrat drag? Ju mindre spel, ju mindre
ryckningar...
 

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
Varför ska man ha ett fjädrat drag? Är det inte då bättre att ha en liten
dragring och ett ledat, men ofjädrat drag? Ju mindre spel, ju mindre
ryckningar...
jo men ´med fjädrat drag så har du den fördelen att allt blir mjukare du kan få den tendensen till att allt blir stummare om du är utan fjäder. samt så blir de inte samma påfrestninga på drag mm om du har fjäder som kan hjälpa till å dämpa lite vid tung last eller att kälken slår i nåt. hoppas du förstår. ser att de är fjädrat även på bilderna åvan med ;)
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Tackar grabbar! :rock: Vet inte vad det är för svets vi har men det är en med elektrisk matning och som kan använda gas :hmmmm2: Svårt att förklara men den är lätt att använda! Tänkte om man ska göra som dom gjort på första bilden.

Att om det som går till draget är fast i självaste kälken. Sen så är skidan rörlig och har en stång till draget. Oj, det vart svårt det också.... Men kolla framme på kälkarna och titta på flaket eller buren (vad det nu är) så kanske ni förstår hur jag menar :hmmmm:
 

Predator

Välkänd medlem
30 okt 2007
208
0
16
Luleå
Jag har svetsats en liten pack kälke och jag använde mig av fjädrat drag.
Min uppfattning är att det ger en mjukare gång av kälken med fjädrat drag. Jag satte fjädrar i båda riktningarna så att då man bromsar eller kör nedförs så dämpas det också. Alltså fjädrar på båda sidor om infästningen mot dragstången.

Sen så svetsningen...
På din beskrivning så låter det som om du har en MIG svets.
Lägg ner tid på att få bra passning mellan fogarna då blir svetsarna starkare och det blir lättare att svetsa. Och som några sa om tekniken med att svetsa. Tror att jag kan förklara. Se till att du får tillräcklig in smältning i materialet utan att du bränner igenom...
Om du inte har en jigg eller någon annan metod att spänna fast dom delar du ska svetsa se till att punkta ihop delarna ordentligt innan du hel svetsar så att du kan mäta och se att det blir rakt och fint. Det blir enorma spänningar i materialet då du helsvetsar och sitter inte grejjerna fast kommer vinklar och lägen ändras massor.

Posta lite bilder över hur bygget går.
Lycka till
 

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
och tänk även på att ha gasen på vid migsvetsning satt du inte kör utan. för då blir de bara kattskit.

men som föregående talare sa så är ju även punktning väldigt viktigt för att hålla fast grejerna som du mäter in dom annars kommer du få *****s mycket haha ;)

men de är som sagt bara testa sig fram har byggt mycke skrot för bara lära sig svetsa :p å de är riktigt roligt. i allafall när de går bra.

och även som föregående var inne på med draget så blir de mycket mjukare dragning med fjädrar och om man vill kan man bygga åt båda hållen men vikitgaste är bakot tycker jag men bäst blir nog på bägge sidor. ;)
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Helt klart skall du bygga dig en timmerdonning.
Bygg dig sen ett "Klammer" som du monterar fast ovan på när du ska
skjutsa folk. Fördelen är ju att du får en mångsidig kälke, både för transport av folk eller ved etc.
Timmerdonningen är ett hållbart koncept, som uppfanns långt före skotern var uppfunnen. Den går också otroligt mjukt, trots avsaknaden av fjädring.
Nackdelen är väl att den är ganska så stor och klumpig, som märks både vid lastning på släpvagn, och under själva körningen, då den blir ganska så lång (Långsnodd).
Men med en dubbelbandare som dragare så lär ju det sistnämnda inte spela någon större roll.:rolleyes:

Men glöm fjädrande drag.
Enligt mig (och säkert någon till också), så är den enda egentliga fördelen med fjädrande drag, att det går lättare att "Rycka igång" en kälke.
Är det en fullastad (med timmer) timmerdoning som du ska rycka igång, kan det många gånger vara till en stor hjälp.
Därför sitter det oftast fjädrar på dragen till timmerdonningar.

Men med lättare kälkar, eller kälkar där man ska skjutsa människor i, så är nackdelarna större än fördelen.
Med fjädrande drag så rycker det hela tiden i kälken, vilket inte är så skönt varken för den som åker i kälken, eller för den som sitter på skotern. :evil:

Men det finns ju förstås även de som hävdar motsatsen. :hmmmm2: