Svetsa

600hundran

Aktiv medlem
22 mar 2010
67
0
6
Övik
www.ijet.se
Hej jag vet inte om tråden hamnar i rätt kategori så flytta gärna den om det är fel.

Det är så här. Jag ska svetsa i ramen/chassie på mig etec. Det är plåten under motorn. (hasplåt) svetsningen i säg är inga problem. Bara lite punkter osv.

Men jag undrar ifall det kan bli något elfel på skotern om jag svetsar där. Tänkte ifall strömmen är jordad i aluplåtarna att typ styrboxen bränner eller liknande.

Någon som har svetsat liknande ställen?

Mvh Jimmie

Skickat från min D6503 via Tapatalk

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Om man jordar nära där man ska svetsa ska det inte va några problem. men då det är så dyra grejer är det kanske säkrast att koppla ut allt känsligt ändå.
Men jag har fuskat många gånger med urkoppling men aldrig bränt ngn box då ja jordat precis där jag svetsat

Skickat från min E2333 via Tapatalk

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
HF- starten på Tig är nog lite värre än om man bara ska köra mig-sprutan skulle jag tro.
Men det är ju bättre att vara på den säkra sidan och kopplar ur allt känsligt.

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om man inte ids göra något annat för säkerhets skull så bör man åtminstone koppla bort batteriet. Då är det ingen risk att ström från batteriet förvärrar skadan om det blir tillfälligt genomslag (s k latch-up) i någon elektronikkomponent pga svetsningen.

Förutom att jorda nära svetsstället och helst i samma detalj som man svetsar på, så bör man se till att hålla svetskablarna långt från kabelstammar, elektronikenheter mm.

Min erfarenhet från klåpare som har svetsat på bilar med elektronik i är, att välgjord elektronik som finns med i fordonet från fabrik brukar klara sig bra, det som går sönder är tvivelaktiga och dåligt överspänningsskyddade tillbehör typ larm, billiga bilstereoslutsteg, xenondrivdon från eBay och sånt.

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Ja för tusan lossa batteriet!
Det är tig ja eldat me på skotrar å det har gått bra, batterilös efi iofs.