Hej!
Har en SX 600 trippel -99 som går dåligt. Väldigt lika symtom som andra på forumet har men jag har inte lyckats hitta felet! Håller på att bli galen
Den poffar, smäller, blöddrar och är allmänt orkeslös på låga varv. Om man varvar upp den så kan börja gå kanonbra men när man släpper och gasar igen så börjar den om. Om man chokar den så varvar den upp lite lättare.
När den går på tomgång och man tar bort tändhatten närmast primären så blir det ingen skillnad (går lika dåligt). Men tar man bort tändhatten längst till höger så stannar den. Tar man bort den i mitten så går den lite sämre. Den får synlig gnista på alla stift.
Följande har jag kollat/bytt osv:
- Statorn har mätts upp av Timrå Elbyggnad och mätvärdena låg inom felmarginalen vid rumstemp och högre temp (i ugn)
- Nya tändstift
- Nya tändhattar
- Har provat sära på alla kontakter i hela skotern utan framgång
- Har lossat och slipat jorden
- Kopplat förbi T.O.R.S.
- Kompet är exakt lika i alla cylindrar
- Har provat med startgas och den verkar inte ta in tjuvluft
- Provat byta plats på tändspolarna
- Ny bensin i tanken
- Ny olja
- Förra året (när den gjorde samma sak) regjorde jag förgasarna, kollade reeds, lyfte toppen och kollade kolvar&cylindrar, kikade in genom insugs-/avgasportarna men den gick ändå dåligt. Dock verkar den ha blivit värre i år.
Hoppas att någon kan komma med en ny vinkel på detta så man får köra lite i år! Det kliar som f*n i gastummen
Hälsningar
/Jens
Har en SX 600 trippel -99 som går dåligt. Väldigt lika symtom som andra på forumet har men jag har inte lyckats hitta felet! Håller på att bli galen
Den poffar, smäller, blöddrar och är allmänt orkeslös på låga varv. Om man varvar upp den så kan börja gå kanonbra men när man släpper och gasar igen så börjar den om. Om man chokar den så varvar den upp lite lättare.
När den går på tomgång och man tar bort tändhatten närmast primären så blir det ingen skillnad (går lika dåligt). Men tar man bort tändhatten längst till höger så stannar den. Tar man bort den i mitten så går den lite sämre. Den får synlig gnista på alla stift.
Följande har jag kollat/bytt osv:
- Statorn har mätts upp av Timrå Elbyggnad och mätvärdena låg inom felmarginalen vid rumstemp och högre temp (i ugn)
- Nya tändstift
- Nya tändhattar
- Har provat sära på alla kontakter i hela skotern utan framgång
- Har lossat och slipat jorden
- Kopplat förbi T.O.R.S.
- Kompet är exakt lika i alla cylindrar
- Har provat med startgas och den verkar inte ta in tjuvluft
- Provat byta plats på tändspolarna
- Ny bensin i tanken
- Ny olja
- Förra året (när den gjorde samma sak) regjorde jag förgasarna, kollade reeds, lyfte toppen och kollade kolvar&cylindrar, kikade in genom insugs-/avgasportarna men den gick ändå dåligt. Dock verkar den ha blivit värre i år.
Hoppas att någon kan komma med en ny vinkel på detta så man får köra lite i år! Det kliar som f*n i gastummen
Hälsningar
/Jens