om den har bra komp på alla 3 och går bra utan slammer eller andra missljud är det bara att köra,om skotern är välskött och har fått tid på sig att bli varm INNAN den fått smaka stålet(och ingen lekt med förgasarbestyckningen)så kan den gå många mil till. det du kommer att märka till slut är att kolvspelet blir för stort(slammer)och då kan kolvarna till slut spricka och i värsta fall lossna bitar ur. om du trivs bra med maskinen i övrigt så kan det iofs vara värt att ta isär motorn-mäta kolvspel,byta kolvar(om det behövs),kolvbultar,vevstakslager(lilla) bara för din egen sinnesfrids skull .
Det tror jag inte.. jag vet dom som har kört över 3000 mil utan att ha gjort nåt alls med sx motorn. Men jag kan tänka mig att man bör byta kolvringarna till slut eventuellt men går maskinen bra och det är full ork i den samt inget skrammel så skulle inte jag skruva upp motorn ännu i a f.
När kolvarna börjar bli glapp så får man oftast ett tickande ljud på tomgången så om du inte har det så är det lungt.
Sen kan ju allt hända men låter motorn fint så är det i regel alldrig nån fara.