SX Viper 02-03 Servicefrågor..

johannyman

Välkänd medlem
18 jan 2011
152
0
6
Uppsala
Hej, har läst igenom en massa trådar efter relevant information som jag vill ha, har läst mycket intressant och kommit fram till att det verkar vara en driftsäker maskin som ger relativt mycket valuta för pengarna.
Jag har väldigt lite erfarenhet av skoter men är van att föra omfattande ingrepp på bilar så skruva är inget jag är rädd för!

Jag har fått nys på en med en hel del mil på mätare snarare 900mil. Hur ser ett serviceschema ut på en viper av tillverkningsår 2002?

Tänker på om det finns schema för följande
-Sitter det kedjepaket på dessa? Och när byter man dessa då?
-När byter man kolvar?
-Rengör/kontrollerar avgasportarna?
-När renoverar man stötdämpare?
-Skall det fettas in massa vevlager etc...?
-Skall någon oljepump servas ibland?
-Intervall på variatorservice?

Och jag förstår självklart att man byter när det går sönder, men jag föredrar att åka problemfritt!

Tackar på förhand för lite "service tips" så jag inte köper en maskin som kommer kosta mig en förmögenhet att serva.

MVH J
 
Last edited:

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Nu har jag iofs inget serviceschema, men om kolvarna inte är bytta är det nog dags nu. Det är största kostnaden som du bör göra inom snart framtid.

Avgasportarna kan du öppna en och se hur den ser ut, är den skitig så skruva bort alla tre. Stötdämparna känner du om de är fräscha eller inte, likaså variatorn. Övrigt är jag inte lika säker på.
 

johannyman

Välkänd medlem
18 jan 2011
152
0
6
Uppsala
Ok, tack för svaret. Ja kolvar åker det i direkt om det är behov. Skall prata med ägaren till maskinen.

MVH J
 

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
rengöra förgasare innan varje säsong, portarna ~200e mil om jag minns rätt. vevlager har jag inte hört nå om, kedjehuset får du nog öppna och kika hur det ser ut, sen kan tydligen soppapumpen få för sig att frysa och då finns det ju litet trick med den att spejsra upp den från chassiet och fylla i en av hålen på den. sen om du letar lite så finns det en tråd om försäsongservice här på forumet
 

johannyman

Välkänd medlem
18 jan 2011
152
0
6
Uppsala
Tack, har läst som sjutton nu om vipern på detta eminenta forum. Dock är det bara kolvfunderingen som kvarstår. Maskinen har ju gått en del. Enligt ägaren så var ett kompprov gjort förra säsongen och att allt var ok då, den har gått 5mil denna säsong så vi får se... Skall in med den på firman efter att jag hämtat den så den skall få en genomgång om ja köper den.

MVH J
 

Peter..

Välkänd medlem
1 jan 2008
268
0
16
S-svall
Har hört att kolvbyten ska ske allt mellan 1000 - 1500 mil dock har jag inte hört om någon som kört kolvhaveri med en helt org Viper. Ring å prata med en Yamaha verkstad. Det sitter väl smidda kolvar i Vipern orginal. Kolla/fråga om det suttit piper i den, isoleringen under huven kan var delvis borttagen, kanske sitter en extra kylare längst bak i tunneln som inte ska sitta där org på en -02. Piper kan dra ner livslängden på kolvarna.. Det sitter Hyvo drev i en Viper samma som i Srx:arna som ska tåla lite mer en "vanliga" drev/kedja. Byta kedja på 1000 mil är nog ingen dum ide men åter igen kontakta en Yamahaverkstad, ring gärna runt å kolla med flera å se vad du får för svar.. inte säkert att alla har full koll. Inga vevlager som ska fettas in. Avgasportarna bör man göra ren inför varje säsong, inge avancerat men skrapa inte på dom utan bara tvätta. Har haft 2 Viprar en kort å en mountain och den korta hade jag i nästan 5 år utan större bekymmer även med piper..
 

johannyman

Välkänd medlem
18 jan 2011
152
0
6
Uppsala
Har hört att kolvbyten ska ske allt mellan 1000 - 1500 mil dock har jag inte hört om någon som kört kolvhaveri med en helt org Viper. Ring å prata med en Yamaha verkstad. Det sitter väl smidda kolvar i Vipern orginal. Kolla/fråga om det suttit piper i den, isoleringen under huven kan var delvis borttagen, kanske sitter en extra kylare längst bak i tunneln som inte ska sitta där org på en -02. Piper kan dra ner livslängden på kolvarna.. Det sitter Hyvo drev i en Viper samma som i Srx:arna som ska tåla lite mer en "vanliga" drev/kedja. Byta kedja på 1000 mil är nog ingen dum ide men åter igen kontakta en Yamahaverkstad, ring gärna runt å kolla med flera å se vad du får för svar.. inte säkert att alla har full koll. Inga vevlager som ska fettas in. Avgasportarna bör man göra ren inför varje säsong, inge avancerat men skrapa inte på dom utan bara tvätta. Har haft 2 Viprar en kort å en mountain och den korta hade jag i nästan 5 år utan större bekymmer även med piper..

Tusen tack för informationen. Pratade precis med ägaren och han sa att den kompprovad förra säsongen, vad han visste så skall det inte ha suttit pipor på maskinen. Skall göra ett jag med.. Tack igen för svaren. Då kan jag gå igenom den i lugn o ro!

MVH J
 

Peter..

Välkänd medlem
1 jan 2008
268
0
16
S-svall
Det är lägre komp i cylindern närmast magnapullen (ryckstarten) och så ska det vara.. Lycka till.
 

johannyman

Välkänd medlem
18 jan 2011
152
0
6
Uppsala
Det är lägre komp i cylindern närmast magnapullen (ryckstarten) och så ska det vara.. Lycka till.
Tack för informationen! Skall bli kul att se hur det slutar. Var även öhlinare runt om och den var in på serviceverkstad i höstas.

MVH J
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Tack för informationen! Skall bli kul att se hur det slutar. Var även öhlinare runt om och den var in på serviceverkstad i höstas.

MVH J
Låter som att den verkar vara ett ok köp, även om du bör kolla igenom chassiet, dämparna osv efter slitage. Jag hade för ett tag sedan en SRX 700 som hade gått 1200 mil, den totalrenoverades vid 1000 mil pga att den skar. Så jag råder dig att iaf plocka av cylindrarna och kika, kan spara många kronor även om det lika gärna kan gå flera hundra mil till.
 

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
rättar peter.. lite, det är PTO alltså variator cyllen som är kompsänkt inte MAG magnapull cyllen. den ska ligga på 8.2 center å mag på 9.0.

värt att kolla är om luftburken blivit uppskuren eller borrad i, klassiskt ingrepp vid pipmontering. lyft på filtret och kolla ner om det är ett långt hål eller om det är fler. org så är det bara ett långt.

Mattan är ju en skaplig utgift om den är dålig, fråga/kolla på den. sen händer det att motorfästena vibrerar upp och spricker, samt att det blir hål på kabelhärvan som går under magnapullen. handtagsvärmarna är också ngt som kan gå sönder.
 

Peter..

Välkänd medlem
1 jan 2008
268
0
16
S-svall
Sorry, fel av mig.. När det gäller handtagsvärmarna så är det inte helt omöjligt att det är cdi-boxen som det är fel på, Hade det felet på en av mina och det var tydligen inte helt ovanligt, värmarna är kopplad via cdi:n och säkert inte billig att köpa men de kan lika gärna vara ett av handtagena..
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Sorry, fel av mig.. När det gäller handtagsvärmarna så är det inte helt omöjligt att det är cdi-boxen som det är fel på, Hade det felet på en av mina och det var tydligen inte helt ovanligt, värmarna är kopplad via cdi:n och säkert inte billig att köpa men de kan lika gärna vara ett av handtagena..
Koppla bort dom och mät dem, tar typ 1 minut. Om en indikerar att det är problem koppla på en bara då. Sen får du go värme i den snabbt och det är ok.
Skall inte vara avbrott i dem och det skall vara ett rimligt motstånd, kommer ej ihåg exakt. Ett handtag var förövrig det enda som gick på min viper (under min ägo)